Τρίτη 26 Αυγούστου 2014

Η σφαγή στο Αγιονόρι από τους κομμουνιστές, δεν ξεχνιέται...

70 χρόνια μνήμης... Στις 16 Αυγούστου 2014, ώρα 18:30, τελέστηκε στο Ηρώο – Θυσιαστήριο του Αγιονορίου Κορινθίας, μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των σφαγιασθέντων κατοίκων της περιοχής, υπό των κομμουνιστών.

Μετά το καλωσόρισμα του Ευάγγελου Τσούμπα, εψάλη το "Τη Υπερμάχω", ακολούθησε χαιρετισμός του δημοσιογράφου...
Σπύρου Χατζάρα, η επιμνημόσυνη δέηση, το προσκλητήριο των νεκρών, ενός λεπτού σιγή, η κατάθεση των στεφάνων και η ομιλία του Αλέξανδρου Τσούμπα, ενώ η εκδήλωση έκλεισε με την ανάκρουση του εθνικού ύμνου. 

Από τα απομνημονεύματα του Αναστάσιου Αλ. Τσούμπα:

«Την 19ην του μηνός Αυγούστου 1944 ημέραν Σάββατον περί ώραν 6ην απογευματινήν, οι ενταύθα ληστοκομμουνισταί συνωμοτικώς και δολίως ενώ εκάλουν τον πληθυσμόν δια να ακούει τας κομμουνιστικάς διαλέξεις των και ενώ ανύποπτοι επηγαίναμεν εις τον ορισθέντα χώρον μη μπορώντας διαφορετικά κατόπιν των πολλών σφαγών και υπό την πίεσιν της βίας, προέβησαν όλως απροόπτως εις συλλήψεις... Εμείνoμεν απολιθομένοι, μη γνωρίζοντες την αιτίαν. 
Εσυνοδεύθημεν εις το Κομμουνιστικόν γραφείον υπό πολλών ξένων αγνώστων ληστών, εδέθημεν, εμαστιγώθημεν, γερά φρουρούμενοι υπό πολλών κομμουνιστών. Την νύχτα, περί την 10ην περίπου ώραν εσυνοδεύθημεν εις τινα τοποθεσίαν ονομαζομένην Σέσια, εκεί διανυκτερεύσαμε δέσμιοι, φρουρούμενοι υπό 50 και πλέον κομμουνιστών και κομμουνιστριών... Κατόπιν εκλήθη ο πατήρ μου Αλέξανδρος Τσούμπας ο οποίος με την επιστροφήν του μου είπεν ότι μας κατηγορούν ως αντιδραστικούς διότι ο Βασίλης επήγεν στο Κάιρον, και δεν ηκολούθησε το αντάρτικο, πράγμα το οποίον εφοβούμεθα αφ’ ότου ο Βασίλης ανεχώρησεν δι’ Αίγυπτον. Όταν δε εκαλούντο δι ανάκρισιν ηρωτώντο δια της λέξεως ‘μετάλαβες;’

Περί ώραν 2αν μεταμεσημβρινήν, εκλήθη εις άλλο δωμάτιον ο Αλέξανδρος Τσούμπας... Επέστρεψεν... μου είπεν ότι ‘παιδί μου, εμένα θα με σκοτώσουν, έτσι το θέλουν, διότι νομίζουν ότι εγώ μεταπολεμικώς θα είμαι αντιδραστικός κομματάρχης μου είπον δε ‘ας έλθει ο υιός σου Βασίλειος από το Κάιρον με την μπότα, να βρει τους τέσσερις τοίχους εις το σπίτι σου αφού δεν ήθελε να μας ακολουθήσει. Φοβάμαι μήπως εφαρμόσουν την τακτική τους και εις το σπίτι μας, δηλαδή ξεπάστρεμα μέχρι γάτας, όπως συνηθίζουν να λέγουν’... 
Ο εκ των κομμουνιστών..., εζήτησεν να λιντσαριστούν όλοι οι κρατούμενοι... Περί ώραν 3ην μετά μεσημβρίας, ενώ ηκούομεν τας φωνάς όλων των κομμουνιστών ‘θάνατος, θάνατος στην αντίδραση’ ηκούσθη αίφνης, ο ιερεύς... ζητών την θανατικήν εκτέλεσιν και της γάτας ακόμη των οικογενειών των κρατουμένων ο δε κομμουνιστής... λαβών τον λόγον λέει ότι ‘Είμαι ο πρώτος μάρτυρας και ομολογώ ότι είναι πράγματι ολόκληρη η οικογένεια Αλεξάνδρου Τσούμπα είναι αντιδραστική και πρέπει να εκτελεσθεί διότι ήθελε να κτυπήσει το κομμουνιστικό αντάρτικο και με όπλα... Επίσης και τους δύο αδελφούς μου, εμαστίγωσαν... Αίφνης ηκούσθη εις ξένος ληστής φωνάζων ‘όποιος έχει δαχτυλίδια να τα φέρει εδώ αμέσως’.

Ο... και άλλοι ξένοι και ο παπάς ήρχισαν να αφαιρούν τα δαχτυλίδια μας. Ολίγον ύστερον ηκούομεν εκ του διπλανού δωματίου, συζητούντας μερικούς εκ των εγχωρίων κομμουνιστών και λέγοντας ‘εμένα μου χρειάζεται ένα παντελόνι, εμένα ένα πουκάμισο, εμένα παπούτσια, εγώ θα πάρω του γιατρού το σακάκι’... ‘εγώ θα πάρω το παντελόνι του..., επειδή είναι μάλλινο’ κ.λ.π.... Επηκολούθησεν άγριος δαρμός... ‘Σε λίγη ώρα θα σας φάει το αντάρτικο λεπίδι, τι τσιγάρο ζητάτε;’... Εδόθη η διαταγή αναχωρήσεως. ‘Εμπρός μαρς’. Εκατέρωθεν της γραμμής των διάδων, ήσαν παρατεταγμένοι περί τους 40 τρομοκράτας, ως φρουρά και εκτελεσταί. Καθ’ οδόν αι γυναίκες εφώναζαν, αλλά εσύροντο ωσάν ψοφίμια.

Αφού έφθασαν εις την θέσιν Τζιαγκάρι, εις κρατούμενος, ασθενής προ μηνός, δεν ημπόρεσεν να ακολουθήσει ακόμη. Αυτός ήτο ο..., ετών 16 περίπου. Τον εσταμάτησαν και αφού τον διέταξαν να πάρει την στάσιν της προσοχής, οι βάρβαροι, οι φονιάδες, του λέγουν ‘σήκω το κεφάλι’, και αμέσως ηκούσθη εις βρόγχος, ωσάν να επρόκειτο περί σφαζομένου αρνίου. Την πρωίαν ευρέθη το πτώμα, απαγορεύσαντες όμως την ταφήν. Η κρατούμενη μητέρα αντελήφθη ότι έλειπεν από την γραμμήν ο Χρήστος της, και φωνάζουσα με τον μητρικόν πόνον απεκεφαλίσθη καθ’ οδόν, αλλού κεφάλι, αλλού σώμα…Τέλος αφού έφθασαν εις τινα τοποθεσίαν της περιοχής Στεφάνι, πάντοτε δερόμενοι καθ’ οδόν, εσταμάτησαν. Εκεί εικών απερίγραπτος... Έμπηξαν με τα κακούργια χέρια των, τις μάχαιρές των εις τους λαιμούς και τα στήθη των αθώων αυτών υπάρξεων...».

ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΘΩΜΑ ΤΕΩΡΓΑ

14 Αυγούστου 1944... Η ΟΠΛΑ ήρθε εκείνο το βράδυ στο χωριό μου, και μας συγκέντρωσε όλους τους κατοίκους του χωριού εις θέσιν Αλόνι-πούλου... Ώρα 7 μ.μ. η ΟΠΛΑ εμφανίζεται εις το σπίτι μας και μας συλλαμβάνει, εμένα την μητέρα μου, 50 χρονών, τον αδελφόν μου, Κωνσταντίνον 13 ετών, την αδελφήν μου Μαριγώ 24 ετών, και την αδελφήν Αναστασίαν 30 ετών, η οποία είχεν σπάσει τα δύο πόδια και δεν είχε θεραπευθεί. Την φόρτωσαν στον γάιδαρό μας… Ώρα περίπου 9 μ.μ. αρχίζει η πορεία προς τον Γολγοθάν. 
Μας εσυνόδευαν η ΟΠΛΑ η προαναφερομένη, συν την τοπική ΟΠΛΑ, αποτελουμένην από τους... Και οι περισσότεροι από τους κρατουμένους ήσαν ξυπόλυτοι, διότι δεν τους άφησαν να φορέσουν καν τα παπούτσια λέγοντάς τους ότι δεν χρειάζονται διότι θα επιστρέψουμε αμέσως... Περί την 11.30 νυκτερινήν, εμφανίσθη όλη η ομάς της ΟΠΛΑ που ανέφερα, περίπου 50 με 60 άτομα, και μας οδήγησαν εις τον τόπον της εκτελέσεως εις θέσιν πηγάδι μπάρμπα...

Και συναισθανόμενος τι επρόκειτο να ακολουθήσει άρχισα να φωνάζω και να καλώ στην απόγνωσή μου τον φονευθέντα προσφάτως από τους Γερμανούς πατέρα μου, να έρθει να με πάρει μαζί του, να τελειώνω. Δίπλα μου δυο μέτρα ποιο πέρα έσφαξαν τον... , οι... Επικρατούσε δε βαθύ σκοτάδι. Άρχισα να τρέχω μέσα από χαμόκλαδα και βράχια, πέφτοντας και ξανασηκωνόμουν. Φωνάζοντας ‘Θεέ μου δώσε μου ζωή να εκδικηθώ’. Απομακρυνόμενος και αφού θα είχα ξεμακρύνει 50 έως 60 μέτρα, άρχισαν να ακούγονται σπαρακτικές κραυγές, κατάλαβα ότι έσφαξαν τους υπολοίπους.

Έσφαξαν πρώτα τους άρρενες κατ’ ομολογίαν του..., μέλους της ΟΠΛΑ και πρώτου εξαδέλφου μου, και κατόπιν τις γυναίκες αφού προηγουμένως τις εβίασαν... Μετά την φυγήν μου από την εκτέλεση προσπάθησαν με κάθε τρόπο να με εξοντώσουν για να μην υπάρχει μάρτυρας για το αποτρόπαιο έγκλημά τους... Εις το Ναύπλιον εγένετο απόπειρα δολοφονίας μου, τέσσερις απόπειρες εις Αθήνας, όπου μετέβην εις το κίνημα του Δεκεμβρίου 1944, εις το χωρίον Δενδρά άλλη απόπειρα, εις την Μηδέα άλλη απόπειρα με καταιγιστικά πυρά δύο φορές και εις την νήσο Πόρος.

1 comments: