Δυο χρόνια συμπληρώνονται την ερχόμενη Πέμπτη από την εκδημία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου και η κατάσταση στην Εκκλησία είναι ίσως η χειρότερη των τελευταίων ετών.
Ένας Αρχιεπίσκοπος που συζητήθηκε, αγαπήθηκε, σχολιάστηκε αλλά και προκάλεσε με τις θέσεις και τις απόψεις του σε διάφορα θέματα, έφυγε χτυπημένος από την επάρατη νόσο. Ένας άλλος ήρθε γεμάτος υποσχέσεις, όραμα και προοπτικές.
Που βρίσκεται όμως σήμερα η Εκκλησία;
Η αποκαθήλωση
Σε μια έκδηλη προσπάθεια να δείξει στην κοινωνία το ταπεινό του χαρακτήρα του αλλά και την άλλη οπτική προς τα πράγματα σε σχέση με αυτή του προκατόχου του, ο Ιερώνυμος Β΄ προχώρησε σε μια σειρά από εντυπωσιακές επικοινωνιακά κινήσεις.
Δήλωσε πως δεν επιθυμεί να κάνει χρήση της αρχιεπισκοπής κατοικίας στο Ψυχικό. Ο ίδιος προτίμησε το δώμα της Αρχιεπισκοπής και ένα κελί στη Μονή Πεντέλης. Το σπίτι όπου ο Χριστόδουλος άφησε την τελευταία του πνοή, σήμερα έχει αφεθεί κλειδωμένο. Κανείς δεν το χρησιμοποιεί.
Από τις πρώτες ανακοινώσεις – διαρροές του νέου τότε αρχιεπισκοπικού περιβάλλοντος ήταν η υπόθεση αυτοκινήτου και φρουράς. Το «αμαρτωλό» Chrysler του μακαριστού παρουσιάστηκε ως τεκμήριο χλιδής και κυκλοφόρησαν φήμες για πώληση του ώστε ο Αρχιεπίσκοπος να κινείται με πιο απλά μέσα.
Στην πραγματικότητα το Chrysler ήταν έτοιμο για απόσυρση από της εποχής Χριστοδούλου κιόλας, αφού τα χιλιόμετρα που είχε γράψει από τα ανά την Ελλάδα ταξίδια του και την εκτεταμένη χρήση, το είχαν καταστήσει άχρηστο.
Ο νέος Αρχιεπίσκοπος τελικά χρησιμοποιεί το εντυπωσιακό Phaethon που είχε ήδη ενταχθεί στον στόλο των οχημάτων της Αρχιεπισκοπής.
Η φρουρά
Η Αρχιεπισκοπή διέρρεε τότε πως ο νέος Προκαθήμενος δεν επιθυμεί αστυνομική συνοδεία. Τελικά νέα φήμη που κυκλοφόρησε όταν η φρουρά αντικαταστάθηκε από νέα πρόσωπα έκανε λόγο για επιβολή κατά κάποιο τρόπο από την ίδια την ΕΛ.ΑΣ ώστε ο Αρχιεπίσκοπος να είναι ασφαλής.
Τελικά και ο νέος Αρχιεπίσκοπος φρουρείται παρά τις περί του αντιθέτου επιθυμίες του.
Η Σύνοδος και οι καθέδρες
Ίσως η πρώτη αλλαγή του Αρχιεπισκόπου στη Μονή Πετράκη ήταν το γκρέμισμα του προεδρείου που είχε κατασκευαστεί στην αίθουσα των συνεδριάσεων της Ιεραρχίας ώστε να κάθεται στο ίδιο επίπεδο με τους υπόλοιπους Ιεράρχες. Τότε το δέχθηκαν οι περισσότεροι με ικανοποίηση. Στην πράξη η κάθοδος του Αρχιεπισκόπου από την «καθέδρα» συνοδεύθηκε από φαινόμενα ακυβερνησίας, έλλειψης πρωτοβουλιών σε στιγμές ιδιαίτερης σημασίας κ.ο.κ.
Ο κ. Ιερώνυμος ήθελε να δείξει με κάθε τρόπο ότι δεν είναι Χριστόδουλος, τουλάχιστον όσον αφορά το σκέλος του φαίνεσθε. Και το κατάφερε. Το ίδιο όμως κατάφερε και σε άλλα επίπεδα, όπως για παράδειγμα στο θέμα του ποιος κυβερνάει το σκάφος. Στο ερώτημα αυτή πολλές φορές η απάντηση είναι «κανείς» αφού η Εκκλησία έχει πιαστεί πολλές φορές «στον ύπνο» χωρίς να έχει λόγο σε θέματα ζωτικής σημασίας.
Οι υποσχέσεις
Στον ενθρονιστήριο λόγο του ο κ. Ιερώνυμος θέλησε με επιμονή να δώσει στίγμα λιγότερων λόγων και περισσότερων έργων. Απευθύνθηκε στην κοινωνία, στην νεολαία, στον κλήρο και την πολιτεία. Έδειξε προθέσεις και έδωσε κατευθύνσεις. Σήμερα, δύο χρόνια μετά η πραγματικότητα είναι διαφορετική.
«Η Εκκλησία δεν έχει δικαίωμα να σιωπά και να αδιαφορεί για όσα ταλανίζουν τους ανθρώπους, είτε πρόκειται για τα μικρά προβλήματα της βιοτής τους, είτε για τα μείζονα προβλήματα της κοινωνίας μέσα στην οποία ζουν» έλεγε από τον θρόνο του Καθεδρικού Ναού.
"Πρέπει να βγούμε πρώτοι στον δρόμο και να σας συναντήσουμε. Δεν αρκεί να σας ξανα-προσκαλέσουμε αλλά να έρθουμε εμείς πρώτοι κοντά σας" συμπλήρωσε.
Τι έκανε όμως αυτά τα δύο χρόνια;
Εάν εξαιρέσουμε τα πρωτοχρονιάτικα, πασχαλινά και άλλα επετειακά μηνύματα ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει απευθυνθεί προς την κοινωνία σχεδόν καθόλου.
Ούτε όταν η τραπεζική κρίση έκλεινε σπίτια, ούτε όταν ο Κλήρος απαξιωνόταν στη σκιά του βατοπαιδινού σκανδάλου, ούτε ούτε ούτε…
Η νεολαία
Απευθυνόμενος προς τους νέους, κατέθεσε πρωτοποριακές ιδέες. Δήλωσε έτοιμος να επικοινωνήσει με τη νεολαία, να την ακούσει και να τη συμβουλευτεί. "Αγαπημένα μου παιδιά, θέλω να συναντιόμαστε προσωπικά. Προτείνω λοιπόν να ιδρύσουμε ένα είδος νεανικού συμβουλίου του Αρχιεπισκόπου, ώστε να ανταμώνουμε, να ακούω άμεσα ο ίδιος τον λόγο σας και να αγωνιστούμε μαζί για να χτίσουμε το αύριο που εσείς δικαιούσθε και εμείς οφείλουμε να σας εξασφαλίσουμε" είχε πει.
Η πρώτη φορά που ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε σε αυτό το συμβούλιο ήταν και η τελευταία. Η τύχη του αγνοείται.
Μητροπολίτης Αθηνών
Ο κ. Ιερώνυμος έχει τις δικές του απόψεις σχετικά με το Αυτοκέφαλο. Από τα πρώτα του λεπτά στον θρόνο, φρόντισε με μια φράση να τις κάνει ξεκάθαρες. Χαρακτήρισε εαυτόν «επικεφαλής της Εκκλησίας των Αθηνών» . Λίγους μήνες αργότερα ο Οικουμενικός Πατριάρχης υποδεχόμενος τον κ. Ιερώνυμο στο Φανάρι δήλωσε την χαρά του για την εκλογή του «εἰς τόν μητροπολιτικόν θρόνον τοῦ περιωνύμου Ἄστεως τῶν Ἀθηνῶν». Και έτσι η Εκκλησία της Ελλάδος με τον πλέον πανηγυρικό τρόπο απέκτησε έναν Μητροπολίτη επιπλέον και έμεινε χωρίς Προκαθήμενο.
Που οδηγούμαστε;
Παρά τα λάθη, τις παραλείψεις ίσως και τις επιπολαιότητες που παρουσιάστηκαν στα εκκλησιαστικά πράγματα επί Χριστοδούλου, ο μακαριστός είχε κατορθώσει δυο πράγματα.
Δύο χρόνια μετά την εκδημία του Χριστόδουλου τα περισσότερα θέματα έχουν μείνει εκεί που ήταν. Σαν να μην πέρασε μια μέρα.
Πρώτον, η κοινωνία είχε αποδεχθεί την Εκκλησία ως συνομιλητή. Είτε κάποιος συμφωνούσε είτε διαφωνούσε με τις θέσεις του Προκαθημένου, τουλάχιστον τις άκουγε. Τα λόγια του Αρχιεπισκόπου αποτελούσαν είδηση, οι πολίτες τον άκουγαν και στις συζητήσεις τους τον σχολίαζαν. Τώρα;
Τώρα ο Αρχιεπίσκοπος δεν μιλάει. Θεωρεί πως αυτό ήταν λάθος. Κι έτσι η κοινωνία έμαθε να ζει χωρίς την Εκκλησία. Αν δεν υπήρχαν οι δοξολογίες και οι παρελάσεις, ίσως ο Αρχιεπίσκοπος να μην είχε εμφανιστεί καθόλου στα δελτία όλο αυτόν τον καιρό.
Δεύτερον, η Εκκλησία της Ελλάδος είχε κατορθώσει να βγει από τα σύνορα της. Οι άλλες ορθόδοξες Εκκλησίες, το Βατικανό και εν γένει ο κόσμος ολόκληρος μας ήξερε. Σήμερα;
Σήμερα ο Αρχιεπίσκοπος ελάχιστες διεθνείς επαφές έχει. Οι συζητήσεις και οι αναφορές στην Εκκλησία της Ελλάδος εκτός των συνόρων μας είναι απειροελάχιστες.
Είναι ενδεικτικό πως εάν κάποιος πληκτρολογήσει τη φράση archbishop of Athens στο google ο κ. Ιερώνυμος δεν βρίσκεται στις πρώτες σειρές των απαντήσεων παρά μόνο η παραπομπή στο αγγλικό site της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Βέβαια τον Αρχιεπίσκοπο δεν τον κρίνει το Google αλλά έχει την αξία του.
Δύο χρόνια μετά την εκδημία του Χριστόδουλου τα περισσότερα θέματα έχουν μείνει εκεί που ήταν. Σαν να μην πέρασε μια μέρα. Νομοσχέδια όπως η εκκλησιαστική Δικαιοσύνη, η εκκλησιαστική εκπαίδευση κ.α δεν υπάρχουν κάν στην ατζέντα. Μπήκε όμως στην ατζέντα η φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας , μιας περιουσίας την οποία η Εκκλησία δεν δείχνει να έχει τα ανάλογα ερείσματα στην κοινωνία ώστε να την υποστηρίξει.
Άλλωστε όταν η Εκκλησία δεν έχει άποψη για τα οικονομικά της κοινωνίας δεν μπορεί να ζητά από την κοινωνία να έχει άποψη, πόσο μάλλον να την στηρίξει, σε θέματα προάσπισης των δικών της οικονομικών.
Δύο χρόνια χωρίς τον Χριστόδουλο πέρασαν και η σύγκριση είναι… αμείλικτη.
wondernews
Το Κ.Κ.Ε., οι μυστικές συμφωνίες με την Αλβανία και οι Τσάμηδες
-
Μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες και πολυσυζητημένες περιόδους της νεότερης
ελληνικής ιστορίας είναι αναμφίβολα τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου
αλλά κα...
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου