Του Γιώργου Καράλογλου
Η μόνη ορατή επιδίωξη για το αίσχος των τιμών στα καύσιμα είναι να δεχθούμε τελικά ότι την ευθύνη στη ληστεία της αγοράς και το λαθρεμπόριο που οργιάζει εδώ και 20 χρόνια την έχουμε, κυρίως, εμείς οι καταναλωτές!!!
Ας μην περιμένουμε τίποτε άλλο. Ούτε το παραεμπόριο θα διωχθεί. Ούτε η νοθεία θα σταματήσει. Ούτε το λαθρεμπόριο θα παταχθεί.
Το ισχυρότατο και επικερδέστατο κύκλωμα των καυσίμων θα τα ρίξει για μια ακόμη φορά στον «ηλίθιο» καταναλωτή.
Στον «ηλίθιο» καταναλωτή που δεν ξεπατώνεται να τρέχει από πρατήριο σε πρατήριο για να βρει «φθηνή» αμόλυβδη που κανείς δεν τον βεβαιώνει αν είναι νοθευμένη ή ανόθευτη.
Στον «ηλίθιο» καταναλωτή που δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει όταν οι διαφορές από πρατήριο σε πρατήριο ακόμη και της ίδιας εταιρείας φθάνουν τα 5 ή και 10 λεπτά το λίτρο όταν σε όλο τον πλανήτη γη οι αποκλίσεις δεν ξεπερνούν τα 1-1,5 λεπτά.
Λες και, οι περισσότεροι τουλάχιστον, καταναλωτές δεν έχουν αντιληφθεί το παιχνίδι που παίζουν, το Δημόσιο με τους τεράστιους φόρους στα καύσιμα και οι πολιτικοί με τους παράγοντες του κυκλώματος της αγοράς. Για να ζει και να βασιλεύει το κύκλωμα χωρίς να διαταράσσονται οι μηχανισμοί του και ιδίως το λαθρεμπόριο, οι συναλλαγές της «νύχτας», η φοροδιαφυγή και η αισχροκέρδεια. Παιχνίδι που έχει να κάνει με πελατειακές σχέσεις, εκβιασμούς για απεργίες, υπονομεύσεις σε εκλογές και πάνω απ΄ όλα με τεράστια οικονομικά συμφέροντα.
Από το 1995 και μετά έχουν συσταθεί 3-4 επιτροπές για τη μελέτη του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο. Έχουν ανακοινωθεί 2-3 φορές μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Έχουν διαπιστωθεί, πάνω από 10 φορές, τεράστιοι φόροι που χάνει το δημόσιο από το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο.
Αλλά το λαθρεμπόριο πετρελαίου (στις βασικές του μορφές) παραμένει στο ύψος του...
Την ίδια περίοδο έχει αναμιχθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού 2-3 φορές στην υπόθεση της αισχροκέρδειας στα καύσιμα και ιδίως στις βενζίνες. Έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις, κλοπές, καρτέλ, συνεννοήσεις, παραεμπόριο.
Έχουν προταθεί και έχουν ανακοινωθεί σοβαρά μέτρα. Το κύκλωμα όμως παραμένει αλώβητο.
Παραμένει μάλιστα ανέγγιχτο και από τις «αποτελεσματικές» παρεμβάσεις του κράτους για την... πάταξη της παρανομίας. Το κράτος περιορίζεται απλώς να ελέγχει τους παραβάτες και να τους καταγγέλλει δημόσια.
Αν είναι διαφορετικά ας μας πουν τι ποσά από τα πρόστιμα έχουν μπει στο ταμείο του κράτους σε σχέση με αυτά που επεβλήθησαν. Τι έχουν μπει στα ταμεία και όχι τι ποσά περιέχουν τα πρόστιμα.
Ας μας πουν ακόμη γιατί μετά από τόσα χρόνια ελέγχων κανείς δεν φοβάται τους ελέγχους αλλά αντίθετα η αισχροκέρδεια εξελίσσεται και μάλιστα ηλεκτρονικά...
Ας μας πουν τέλος γιατί δεν πληρώνονται επιτόπου τα πρόστιμα αφού είναι βέβαιοι για την παρανομία. Και ας μας βεβαιώσουν ότι δεν παίζεται ένα κακόγουστο θέατρο με τις δήθεν παρεμβάσεις.
Το κύκλωμα όμως παραμένει ανέγγιχτο και από τα ΕΛΠΕ που με μεγαλομέτοχο το Δημόσιο τροφοδοτεί το 70% της αγοράς στους κόλπους της οποίας κινούνται και οι λαθρέμποροι και όσοι νοθεύουν και αισχροκερδούν.
Πρόκειται μάλιστα για προκλητική αδράνεια γιατί τα ΕΛΠΕ (τα οποία είναι μόνο στα χαρτιά ιδιωτικός όμιλος αλλά στην ουσία ελέγχεται από το κράτος γι΄ αυτό και κάνω την ξεχωριστή αυτή επισήμανση) δεν δείχνουν να ενοχλούνται για τις εταιρείες που δεν έχουν πάρει μέτρα κατά των πρατηριούχων που συνελήφθησαν να αισχροκερδούν, να νοθεύουν και να ασκούν παραεμπόριο στα καύσιμα. Συνεχίζουν δε να τροφοδοτούν με πετρέλαιο καραμπινάτες περιπτώσεις λαθρεμπόρων που είναι γνωστοί στην αγορά προκαλώντας μάλιστα και τα σχόλια των ίδιων των παραγόντων της αγοράς.
Παραμένει ανέγγιχτο το κύκλωμα και από τις ίδιες τις εταιρείες που ενώ βλέπουν ότι πρατηριούχοι με το σήμα τους καταγγέλλονται επίσημα για αισχροκέρδεια και νοθεία συνεχίζουν να τους τροφοδοτούν με καύσιμα σαν να μην τρέχει τίποτε. Είναι ασφαλώς πολύ μυστήριο το πως οι εταιρείες αυτές δεν ενοχλούνται όταν το σήμα τους ανακατεύεται σε ιστορίες αισχρής απατεωνιάς και νοθείας.
Το κύκλωμα παραμένει ανέγγιχτο και από το υπουργείο Οικονομικών που έχει στα χέρια του προτάσεις επί προτάσεων για αλλαγές στον εκτελωνισμό και τη διακίνηση των καυσίμων και ιδίως του πετρελαίου προς αποφυγή του λαθρεμπορίου.
Παραμένει τέλος ανέγγιχτο και από τις Οργανώσεις των παραγόντων της αγοράς, τις εταιρείες και τους βενζινοπώλες, που κάνουν δηλώσεις για χίλια δύο άλλα πράγματα αλλά κρατούν σιωπή για την συνεχή τροφοδοσία της αγοράς με καύσιμα συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που αισχροκερδούν.
Η τελευταία «διαμάχη» των Οργανώσεων των βενζινοπωλών για τα «συμφέροντα του καταναλωτή» (που έχει τη δική της «οικογενειακή» σκοπιμότητα) είναι τουλάχιστον κωμική.
Όταν συνεπώς οι απατεώνες της αγοράς καυσίμων κατατάσσονται στην κατηγορία των «γνωστών αγνώστων», όπως η αλητεία των επαναστατών των Εξαρχείων, μην περιμένετε αλλαγή του σκηνικού στο πρόβλημα. Το λαθρεμπόριο, το παραεμπόριο, η αισχροκέρδεια και η νοθεία στα καύσιμα έχουν περάσει ήδη στο απυρόβλητο.
Τα νέα μέτρα του αρμόδιου υπουργείου θα παραμείνουν μόνο ως θέμα για την τηλεόραση. Τίποτε περισσότερο.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου