Οι πιέσεις που δέχεται η χώρα μας στα θαλάσσια σύνορά της, όπως δηλώνουν αρμόδιοι αξιωματούχοι, είναι οι ισχυρότερες των τελευταίων ετών.
Γράφει ο Αλέξανδρος Καλαφάτης
Μία τεράστια «στρατιά» λαθρομεταναστών που ξεπερνά σε αριθμό της 10.000 βρίσκεται... σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες σε «αποθήκες» ανθρώπων στην ευρύτερη περιοχή του Μπόντρουμ της Τουρκίας, περιμένοντας την ευκαιρία να περάσει στην Ελλάδα.
Οι πιέσεις που δέχεται η χώρα στα θαλάσσια σύνορά της, όπως δηλώνουν αρμόδιοι αξιωματούχοι, είναι οι ισχυρότερες των τελευταίων ετών, σε μία κρίσιμη περίοδο κατά την οποία η Ελλάδα προεδρεύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με θέμα αιχμής την «πληγή» της λαθρομετανάστευσης.
Κυκλώματα διακινητών «σπρώχνουν» τους λαθρομετανάστες προς τα παράλια της Μικράς Ασίας με επίκεντρο το Μπόντρουμ, έχοντας στήσει μία καλά οργανωμένη επιχείρηση εισαγωγής ανθρώπων στην Ελλάδα.
Μέχρι να δοθεί το «ok» για να επιβιβάσουν τους λαθρομετανάστες σε σαπιοκάραβα, χωρίς καν σωσίβια, τους παρέχουν πρόχειρο κατάλυμα σε παραπήγματα – τρώγλες ή ξενοδοχεία.
Θύματα των κυκλωμάτων αυτών ήταν και οι 28 πρόσφυγες που βρέθηκαν να θαλασσοπνίγονται στο Φαρμακονήσι με τραγικό αποτέλεσμα 12 από αυτούς –γυναίκες και παιδιά- να χάσουν τη ζωή τους. Ο διακινητής τους επιβίβασε στην ξύλινη βάρκα από περιοχή (ακριβώς απέναντι από το Φαρμακονήσι) κοντά στο Μπόντρουμ.
Στο τιμόνι της βάρκας ήταν ένας Σύριος (κατά δήλωσή του), ο οποίος ανακρίθηκε από το Λιμενικό και περιγράφεται ως απλός κυβερνήτης και όχι ως διακινητής.
Όσοι συλλαμβάνονται από τις ελληνικές αρχές στο Αιγαίο, περιγράφουν το τι συμβαίνει στην αντίπερα όχθη, ενώ στα γραφεία της ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας φτάνουν «εμπιστευτικές πληροφορίες» με εκτιμήσεις για τον όγκο των νέων κυμάτων παράνομων λαθρομεταναστών. Οι τελευταίες τέτοιες πληροφορίες απεικονίζουν έναν «χάρτη» μεταναστευτικών ροών διόλου ευνοϊκό για την Ελλάδα.
Τρόπος λειτουργίας
Γράφει ο Αλέξανδρος Καλαφάτης
Μία τεράστια «στρατιά» λαθρομεταναστών που ξεπερνά σε αριθμό της 10.000 βρίσκεται... σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες σε «αποθήκες» ανθρώπων στην ευρύτερη περιοχή του Μπόντρουμ της Τουρκίας, περιμένοντας την ευκαιρία να περάσει στην Ελλάδα.
Οι πιέσεις που δέχεται η χώρα στα θαλάσσια σύνορά της, όπως δηλώνουν αρμόδιοι αξιωματούχοι, είναι οι ισχυρότερες των τελευταίων ετών, σε μία κρίσιμη περίοδο κατά την οποία η Ελλάδα προεδρεύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με θέμα αιχμής την «πληγή» της λαθρομετανάστευσης.
Κυκλώματα διακινητών «σπρώχνουν» τους λαθρομετανάστες προς τα παράλια της Μικράς Ασίας με επίκεντρο το Μπόντρουμ, έχοντας στήσει μία καλά οργανωμένη επιχείρηση εισαγωγής ανθρώπων στην Ελλάδα.
Μέχρι να δοθεί το «ok» για να επιβιβάσουν τους λαθρομετανάστες σε σαπιοκάραβα, χωρίς καν σωσίβια, τους παρέχουν πρόχειρο κατάλυμα σε παραπήγματα – τρώγλες ή ξενοδοχεία.
Θύματα των κυκλωμάτων αυτών ήταν και οι 28 πρόσφυγες που βρέθηκαν να θαλασσοπνίγονται στο Φαρμακονήσι με τραγικό αποτέλεσμα 12 από αυτούς –γυναίκες και παιδιά- να χάσουν τη ζωή τους. Ο διακινητής τους επιβίβασε στην ξύλινη βάρκα από περιοχή (ακριβώς απέναντι από το Φαρμακονήσι) κοντά στο Μπόντρουμ.
Στο τιμόνι της βάρκας ήταν ένας Σύριος (κατά δήλωσή του), ο οποίος ανακρίθηκε από το Λιμενικό και περιγράφεται ως απλός κυβερνήτης και όχι ως διακινητής.
Όσοι συλλαμβάνονται από τις ελληνικές αρχές στο Αιγαίο, περιγράφουν το τι συμβαίνει στην αντίπερα όχθη, ενώ στα γραφεία της ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας φτάνουν «εμπιστευτικές πληροφορίες» με εκτιμήσεις για τον όγκο των νέων κυμάτων παράνομων λαθρομεταναστών. Οι τελευταίες τέτοιες πληροφορίες απεικονίζουν έναν «χάρτη» μεταναστευτικών ροών διόλου ευνοϊκό για την Ελλάδα.
Τρόπος λειτουργίας
Ακριβείς περιγραφές υπάρχουν, επίσης για τον τρόπο λειτουργίας των κυκλωμάτων. Διαθέτουν συνεργάτες στα νησιά του Αιγαίου, οι οποίοι τους ειδοποιούν για το πότε βγαίνουν περιπολία τα πλωτά του Λιμενικού, έχουν συγκεκριμένο τιμολόγιο με το «μπάτζετ» του κάθε λαθρομετανάστη που είναι αδίστακτοι, αφού τολμούν να πετάνε στη θάλασσα ανθρώπους που δεν ξέρουν μπάνιο για να διαφύγουν σε περίπτωση καταδίωξης.
Οι τσιλιαδόροι τους στα νησιά μπορεί να είναι ακόμα και ντόπιοι κάτοικοι, σε βάρος των οποίων, ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί οτιδήποτε, καθώς μία αναπάντητη κλήση δεν μπορεί να στοιχειοθετήσει τίποτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τιμές των διακινητών, όπως -διαμορφώνονται σήμερα, είναι 10.000 ευρώ το άτομο για μεταφορά στα ελληνικά νησιά με πολυτελή θαλαμηγό, 4.000 ευρώ το άτομο για σκάφος με κυβερνήτη (παρόμοιο με αυτό που βούλιαξε στο Φαρμακονήσι) και 2.000 ευρώ για φουσκωτό χωρίς κυβερνήτη.
Σε θαλαμηγό επιβιβάζονται έναντι 10.000 ευρώ λαθρομετανάστες από την Μέση Ανατολή –συχνά Σύριοι-οι οποίοι είχαν οικονομική άνεση στην πατρίδα τους την οποία εγκατέλειψαν λόγω του πολέμου.
Έκπληξη ακόμα και στους πιο έμπειρους λιμενικούς προκάλεσε η εικόνα λαθρομεταναστών –κάποιοι εκ των οποίων φορούσαν κοστούμι και ήταν γιατροί και δημοσιογράφοι-να κατεβαίνουν από θαλαμηγό που ακινητοποιήθηκε στη Ρόδο.
Οι διακινητές έχουν βρει τρόπο να εισπράξουν μετρητά ακόμα και από τους εξαθλιωμένους πρόσφυγες που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα. Αμείβονται με 2.000 ευρώ απλά για να τους παρέχουν ένα φουσκωτό χωρίς κυβερνήτη, στο οποίο επιβιβάζονται περνούν απέναντι και στη συνέχεια το βυθίζουν. «Βλέπετε τα φώτα απέναντι; Κάντε κουπί προς τα εκεί. Πεντακόσια μέτρα είναι», τους λένε.
Πιέσεις Από τότε που οι εισροές στον Έβρο ανακόπηκαν, οι πιέσεις επέστρεψαν ύστερα από «διάλειμμα» αρκετών ετών στο Αιγαίο, πέρασμα που ενέχει, ωστόσο, πολύ μεγαλύτερο ρίσκο για ανθρώπινες απώλειες. Το σοβαρότερο πρόβλημα το αντιμετώπισε η Σάμος.
Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι επειδή το Λιμενικό ενίσχυσε τις περιπολίες του στην περιοχή, τα κυκλώματα έχουν δώσει σήμα τους τελευταίους μήνες προκειμένου να περνούν τους περισσότερους «πελάτες» τους σε Λέρο, Κάλυμνο, Κω, Νίσυρο και τα γύρω νησιά.
Διακινητής πέταξε ανάπηρο στη θάλασσα για να μην συλληφθεί
Οι τσιλιαδόροι τους στα νησιά μπορεί να είναι ακόμα και ντόπιοι κάτοικοι, σε βάρος των οποίων, ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί οτιδήποτε, καθώς μία αναπάντητη κλήση δεν μπορεί να στοιχειοθετήσει τίποτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τιμές των διακινητών, όπως -διαμορφώνονται σήμερα, είναι 10.000 ευρώ το άτομο για μεταφορά στα ελληνικά νησιά με πολυτελή θαλαμηγό, 4.000 ευρώ το άτομο για σκάφος με κυβερνήτη (παρόμοιο με αυτό που βούλιαξε στο Φαρμακονήσι) και 2.000 ευρώ για φουσκωτό χωρίς κυβερνήτη.
Σε θαλαμηγό επιβιβάζονται έναντι 10.000 ευρώ λαθρομετανάστες από την Μέση Ανατολή –συχνά Σύριοι-οι οποίοι είχαν οικονομική άνεση στην πατρίδα τους την οποία εγκατέλειψαν λόγω του πολέμου.
Έκπληξη ακόμα και στους πιο έμπειρους λιμενικούς προκάλεσε η εικόνα λαθρομεταναστών –κάποιοι εκ των οποίων φορούσαν κοστούμι και ήταν γιατροί και δημοσιογράφοι-να κατεβαίνουν από θαλαμηγό που ακινητοποιήθηκε στη Ρόδο.
Οι διακινητές έχουν βρει τρόπο να εισπράξουν μετρητά ακόμα και από τους εξαθλιωμένους πρόσφυγες που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα. Αμείβονται με 2.000 ευρώ απλά για να τους παρέχουν ένα φουσκωτό χωρίς κυβερνήτη, στο οποίο επιβιβάζονται περνούν απέναντι και στη συνέχεια το βυθίζουν. «Βλέπετε τα φώτα απέναντι; Κάντε κουπί προς τα εκεί. Πεντακόσια μέτρα είναι», τους λένε.
Πιέσεις Από τότε που οι εισροές στον Έβρο ανακόπηκαν, οι πιέσεις επέστρεψαν ύστερα από «διάλειμμα» αρκετών ετών στο Αιγαίο, πέρασμα που ενέχει, ωστόσο, πολύ μεγαλύτερο ρίσκο για ανθρώπινες απώλειες. Το σοβαρότερο πρόβλημα το αντιμετώπισε η Σάμος.
Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι επειδή το Λιμενικό ενίσχυσε τις περιπολίες του στην περιοχή, τα κυκλώματα έχουν δώσει σήμα τους τελευταίους μήνες προκειμένου να περνούν τους περισσότερους «πελάτες» τους σε Λέρο, Κάλυμνο, Κω, Νίσυρο και τα γύρω νησιά.
Διακινητής πέταξε ανάπηρο στη θάλασσα για να μην συλληφθεί
Η τραγωδία στο Φαρμακονήσι χαρακτηρίζεται από πολλούς που γνωρίζουν την κατάσταση στα Δωδεκάνησα «προδιαγεγραμμένη», ανεξάρτητα από το τι θα αποφανθεί η Εισαγγελική έρευνα για τις συνθήκες του ναυαγίου και τις ευθύνες για την εκ του αποτελέσματος αποτυχημένη επιχείρηση διάσωσης.
Οι μάχες που δίνονται ανάμεσα στους διακινητές και τους λιμενικούς είναι σκληρές και οι επιχειρήσεις διάσωσης από τις ελληνικές αρχές μέσα στο σκοτάδι και με ανέμους 6 και 7 μποφόρ ενέχουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας.
Δεκάδες είναι τα άγνωστα περιστατικά που αποτυπώνουν το πόσο αδίστακτοι είναι οι δουλέμποροι. Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, ένας από αυτούς έφτασε στο σημείο να πετάξει στη θάλασσα ανάπηρο προκειμένου το πλωτό του Λιμενικού που τον καταδίωκε να σταματήσει και να επιχειρήσει διάσωση.
Το περιστατικό έγινε στην Κω και ευτυχώς το σκάφος με τους λαθρομετανάστες βρισκόταν κοντά στην ακτή, με αποτέλεσμα να μην χάσουν τη ζωή τους όσοι βρέθηκαν μαζί με τον άτυχο τετραπληγικό ξαφνικά στη θάλασσα. Ο διακινητής εξαφανίστηκε μπαίνοντας και πάλι στα τουρκικά χωρικά ύδατα.
«Όταν κατάλαβε ότι τον καταδιώκουμε, διέταξε τους πάντες να πέσουν στη θάλασσα. Είναι συνήθης τακτική για να διαφεύγουν. Εμείς σταματά για να σώσουμε τον κόσμο και εκείνοι φεύγουν. Έκπληκτοι όμως είδαμε ότι στη βάρκα υπήρχε και ένας ανάπηρος. Τον πήρε αγκαλιά μαζί με το καροτσάκι και τον πέταξε στην θάλασσα», περιγράφει λιμενικός.
Στη βόρεια πλευρά της Σάμου, λίγες ημέρες μετά την τραγωδία στο Φαρμακονήσι, Έλληνες λιμενικοί έσωσαν 47 λαθρομετανάστες (31 άνδρες, 9 γυναίκες και 6 ανήλικους) οι οποίοι θαλασσοπνίγονταν στα τουρκικά χωριά ύδατα. Το πλοιάριο που τους μετέφερε πήρε νερά καθώς φυσούσε έντονα και υπήρχε κύμα.
Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης ενημερώθηκε από αλλοδαπό, μέσω αριθμού της κλήσης έκτακτης ανάγκης (112), ότι επιβαίνει σε λέμβο με περίπου άλλα 40 άτομα και ότι βρίσκονται σε κίνδυνο.
Προς συνδρομή ενεργοποιήθηκαν τρία περιπολικά σκάφη του Λιμενικού και ένα ναυαγοσωστικό, τα οποία εντόπισαν τη λέμβο. Το Κέντρο ενημέρωσε πρώτα το αντίστοιχο κέντρο έρευνας της Άγκυρας και πήρε το «πράσινο φως» πριν πραγματοποιήσει την περισυλλογή των λαθρομεταναστών.
"Γυμνές" από προσωπικό οι υπηρεσίες του Λιμενικού
Υποστελεχωμένα είναι νευραλγικά λιμεναρχεία σε νησιά με αυξημένες ανάγκες, όπως η Ρόδος, η Λέρος, η Κάλυμνος, η Σύμη, το Καστελλόριζο και η Κως, όπου καθημερινή είναι η εικόνα των βρεγμένων λαθρομεταναστών που με το φως της ημέρας εμφανίζονται ταλαιπωρημένοι να αναζητούν το πλοίο της γραμμής.
Στην Κω υπηρετεί μόνο ένας μηχανικός, ο οποίος παλεύει με τα κύματα κάθε βράδυ χωρίς να υπάρχει δεύτερος να τον αναπληρώσει για να πάρει ρεπό ή σε περίπτωση που αρρωστήσει.
Δουλεύει καθημερινά –και τα Σαββατοκύριακα-από τις 10 το βράδυ μέχρι τις 6 τα ξημερώματα. Εάν υπάρξει δε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του, βρίσκεται σε επιφυλακή για 72 ώρες κατά τις οποίες αναζητούνται αγνοούμενοι.
Ελλείψεις
Οι μάχες που δίνονται ανάμεσα στους διακινητές και τους λιμενικούς είναι σκληρές και οι επιχειρήσεις διάσωσης από τις ελληνικές αρχές μέσα στο σκοτάδι και με ανέμους 6 και 7 μποφόρ ενέχουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας.
Δεκάδες είναι τα άγνωστα περιστατικά που αποτυπώνουν το πόσο αδίστακτοι είναι οι δουλέμποροι. Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, ένας από αυτούς έφτασε στο σημείο να πετάξει στη θάλασσα ανάπηρο προκειμένου το πλωτό του Λιμενικού που τον καταδίωκε να σταματήσει και να επιχειρήσει διάσωση.
Το περιστατικό έγινε στην Κω και ευτυχώς το σκάφος με τους λαθρομετανάστες βρισκόταν κοντά στην ακτή, με αποτέλεσμα να μην χάσουν τη ζωή τους όσοι βρέθηκαν μαζί με τον άτυχο τετραπληγικό ξαφνικά στη θάλασσα. Ο διακινητής εξαφανίστηκε μπαίνοντας και πάλι στα τουρκικά χωρικά ύδατα.
«Όταν κατάλαβε ότι τον καταδιώκουμε, διέταξε τους πάντες να πέσουν στη θάλασσα. Είναι συνήθης τακτική για να διαφεύγουν. Εμείς σταματά για να σώσουμε τον κόσμο και εκείνοι φεύγουν. Έκπληκτοι όμως είδαμε ότι στη βάρκα υπήρχε και ένας ανάπηρος. Τον πήρε αγκαλιά μαζί με το καροτσάκι και τον πέταξε στην θάλασσα», περιγράφει λιμενικός.
Στη βόρεια πλευρά της Σάμου, λίγες ημέρες μετά την τραγωδία στο Φαρμακονήσι, Έλληνες λιμενικοί έσωσαν 47 λαθρομετανάστες (31 άνδρες, 9 γυναίκες και 6 ανήλικους) οι οποίοι θαλασσοπνίγονταν στα τουρκικά χωριά ύδατα. Το πλοιάριο που τους μετέφερε πήρε νερά καθώς φυσούσε έντονα και υπήρχε κύμα.
Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης ενημερώθηκε από αλλοδαπό, μέσω αριθμού της κλήσης έκτακτης ανάγκης (112), ότι επιβαίνει σε λέμβο με περίπου άλλα 40 άτομα και ότι βρίσκονται σε κίνδυνο.
Προς συνδρομή ενεργοποιήθηκαν τρία περιπολικά σκάφη του Λιμενικού και ένα ναυαγοσωστικό, τα οποία εντόπισαν τη λέμβο. Το Κέντρο ενημέρωσε πρώτα το αντίστοιχο κέντρο έρευνας της Άγκυρας και πήρε το «πράσινο φως» πριν πραγματοποιήσει την περισυλλογή των λαθρομεταναστών.
"Γυμνές" από προσωπικό οι υπηρεσίες του Λιμενικού
Υποστελεχωμένα είναι νευραλγικά λιμεναρχεία σε νησιά με αυξημένες ανάγκες, όπως η Ρόδος, η Λέρος, η Κάλυμνος, η Σύμη, το Καστελλόριζο και η Κως, όπου καθημερινή είναι η εικόνα των βρεγμένων λαθρομεταναστών που με το φως της ημέρας εμφανίζονται ταλαιπωρημένοι να αναζητούν το πλοίο της γραμμής.
Στην Κω υπηρετεί μόνο ένας μηχανικός, ο οποίος παλεύει με τα κύματα κάθε βράδυ χωρίς να υπάρχει δεύτερος να τον αναπληρώσει για να πάρει ρεπό ή σε περίπτωση που αρρωστήσει.
Δουλεύει καθημερινά –και τα Σαββατοκύριακα-από τις 10 το βράδυ μέχρι τις 6 τα ξημερώματα. Εάν υπάρξει δε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του, βρίσκεται σε επιφυλακή για 72 ώρες κατά τις οποίες αναζητούνται αγνοούμενοι.
Ελλείψεις
Το νησί διαθέτει μόλις ένα πλωτό και ένα μικρότερο φουσκωτό, ενώ καλύπτονται οι μισές από τις οργανικές θέσεις (54 από τις 108). Μόλις 10 είναι οι άντρες που επανδρώνουν το Κλιμάκιο Ειδικών Αποστολών που είναι επιφορτισμένο με την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης.
Το αποτέλεσμα είναι λόγω και του φόρτου της γραφειοκρατικής δουλειάς να μην υπάρχουν άνδρες για να περιπολούν στο λιμάνι ή να κάνουν έρευνα για την πάταξη των κυκλωμάτων διακίνησης λαθρομεταναστών.
Υποστελέχωση
Το αποτέλεσμα είναι λόγω και του φόρτου της γραφειοκρατικής δουλειάς να μην υπάρχουν άνδρες για να περιπολούν στο λιμάνι ή να κάνουν έρευνα για την πάταξη των κυκλωμάτων διακίνησης λαθρομεταναστών.
Υποστελέχωση
Στην Κάλυμνο οι οργανικές θέσεις είναι 55 και υπηρετούν 33 (υποστελέχωση 40%). Ανάλογη είναι η εικόνα σε Σύμη (υπηρετούν 21 άτομα με 40 οργανικές θέσεις) και Καστελλόριζο (υπηρετούν 14 με 27 οργανικές θέσεις).
Ελαφρώς βελτιωμένη είναι η κατάσταση στη Ρόδο, όπου υπηρετούν 102 λιμενικοί με τις οργανικές θέσεις να είναι 156.
Συνολικά, στις 17 λιμενικές αρχές κα υπηρεσίες στα Δωδεκάνησα, ενώ θα έπρεπε να υπηρετούν με βάση το οργανόγραμμα 558 λιμενικοί, σήμερα υπηρετούν 380.
Συνδικαλιστικές ενώσεις του Λικενικού έχουν επισημάνει πολλές φορές την αδικαιολόγητη υπερσυγκέντρωση μεγάλου αριθμού προσωπικού σε αστικά κέντρα, που έχει ως συνέπεια την απογύμνωση των υπηρεσιών της παραμεθορίου.
Πηγή εφημ. "Τύπος της Κυριακής" / kostasxan
Ελαφρώς βελτιωμένη είναι η κατάσταση στη Ρόδο, όπου υπηρετούν 102 λιμενικοί με τις οργανικές θέσεις να είναι 156.
Συνολικά, στις 17 λιμενικές αρχές κα υπηρεσίες στα Δωδεκάνησα, ενώ θα έπρεπε να υπηρετούν με βάση το οργανόγραμμα 558 λιμενικοί, σήμερα υπηρετούν 380.
Συνδικαλιστικές ενώσεις του Λικενικού έχουν επισημάνει πολλές φορές την αδικαιολόγητη υπερσυγκέντρωση μεγάλου αριθμού προσωπικού σε αστικά κέντρα, που έχει ως συνέπεια την απογύμνωση των υπηρεσιών της παραμεθορίου.
Πηγή εφημ. "Τύπος της Κυριακής" / kostasxan
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου