Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2009

ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ



"Ο Ανθιμος δεν κατάλαβε ότι τον έχασε το θρόνο;"

Συνέντευξη στη ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ

Για αρχιερείς που δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι έχασαν το θρόνο, αλλά και για μητροπολίτες που φιλοδοξούν τώρα, έναν χρόνο μετά την εκλογή, να διαδεχθούν τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, μιλάει στην «Κ.Ε.» ο μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος.

Αποδέχεται μάλιστα ότι υπάρχουν αντίπαλα στρατόπεδα μέσα στην Ιεραρχία, παρά το γεγονός ότι ο χαρακτήρας και οι κινήσεις του Ιερώνυμου δεν τα ευνοούν.

* Αναμφίβολα υπάρχουν», λέει χαρακτηριστικά, για να παρατηρήσει ωστόσο ότι «για κανένα σοβαρό θέμα δεν έχει αμφισβητηθεί ο αρχιεπίσκοπος στην Ιεραρχία.

- Πώς εξηγείτε τη στάση του μητροπολίτη Ανθιμου, που κρατάει μια διαφορετική στάση ειδικότερα στα εθνικά θέματα;

* Δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει ο Ανθιμος ότι έχασε το θρόνο, γιατί... μπερδεύτηκε στην αριθμητική: Δύο και τέσσερα δεν κάνουν 24 αλλά 6. Οσες περίπου είναι και οι ψήφοι που έλαβε η υποψηφιότητά του.

- Υπάρχουν ιεράρχες που ετοιμάζονται από τώρα για διαδοχή του αρχιεπισκόπου;

* Στις μέρες μας υπάρχουν οιονεί διάδοχοι. Κι αυτό μου θυμίζει την περίοδο του 1974, που αμέσως μόλις έγιναν δεσποτάδες κάποιοι νέοι τότε αρχιερείς, αρχίσανε να πολιτεύονται ως υποψήφιοι. Ο αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ τούς χαρακτήριζε «κοράκια».

- Επί εποχής Χριστόδουλου, συχνά μιλάγατε δημόσια και μάλιστα με σκληρά λόγια. Τώρα γιατί σιωπάτε, όπως σιωπήσατε και κατά τη σύντομη προεκλογική περίοδο;

* Η σιωπή μου προεκλογικά χρησίμευε, γιατί απλά μιλούσαν και μάλιστα πολύ οι αντίπαλοι. Κι αυτό φόβιζε. Η στάση μου απεδείχθη σοφή και συνετή. Αλλά το ότι κρατήθηκα προεκλογικά είναι όντως ένας άθλος που κατάφερα... Σήμερα πια, νομίζω ότι το παράδειγμα του αρχιεπισκόπου είναι καλό. Ακολουθεί το δρόμο της σιωπής, που είναι ωφελιμότερη των λόγων. Την αποδέχεται όπως βλέπω και ο κόσμος. Σήμερα δεν έχουμε κραυγές, αντάρες και επαναστάσεις με μηδέν αποτέλεσμα. Κι όποιος κοιμηθεί με το στραβό, το πρωί αλληθωρίζει.

- Είχατε καταφερθεί εναντίον Χριστόδουλου και του περιβάλλοντός του πολλές φορές. Σήμερα δεν υπάρχει περιβάλλον;

* Οταν ένας αρχιεπίσκοπος αναδεικνύεται χωρίς επιτελείο γύρω του, σε αντίθεση με τον Χριστόδουλο, είναι λογικό να αναζητεί τους συνεργάτες του στα πρόσωπα που του συστήνουν και να προχωρεί «βλέποντας και κάνοντας». Η εκλογή, άλλωστε, είναι και θέμα του Αγίου Πνεύματος. Κι αυτό -σημειώστε- δεν ελαμβάνετο υπ' όψιν επί Χριστοδούλου, ο οποίος ζούσε και ανέπνεε ως μητροπολίτης μόνον και μόνον για να γίνει αρχιεπίσκοπος. Σημείωνε ιδιοχείρως τι και πώς πρέπει να ενεργήσει για τον κάθε δεσπότη. Αλλά δεν είναι ώρα να τα δημοσιοποιήσω αυτά...

- Επί Χριστόδουλου, πολλοί μιλούσαν για κυριαρχία της «δεξιάς του Κυρίου». Σήμερα ο αρχιεπίσκοπος μιλάει πολύ θετικά μέχρι και για την αριστερά. Μήπως περάσαμε από την μία άκρη στην άλλη;

* Η άλλη άκρη της δεξιάς του Υψίστου είναι η αριστερά χειρ. Ομως αν ένας επίσκοπος δεν είναι και δεξιός και αριστερός και κεντρώος, δεν είναι καλός για επίσκοπος. Ολοι έχουμε μέσα μας το σκουλήκι της πολιτικής, αλλά το εκφράζουμε πίσω από το παραβάν. Διαφορετικά πρέπει να πάμε στο σπίτι μας.

- Εσείς έχετε δηλώσει ότι δεν θα γεράσετε στο θρόνο, αλλά θα παραιτηθείτε νωρίτερα. Επιμένετε σ' αυτήν την επιλογή;

* Οχι μόνο επιμένω, αλλά σας υπενθυμίζω ότι είχα πει πως θα φύγω στα 72 μου, δηλαδή έπειτα από δύο χρόνια. Σήμερα σας λέω πως μπορεί να φύγω και νωρίτερα. Βεβαίως, αν ζούσε ο Χριστόδουλος δεν θα το έκανα.

- Ετοιμάζετε βιβλίο για τον Χριστόδουλο;

* Είμαι έτοιμος να γράψω ένα βιβλίο, αλλά από τον Σεραφείμ μέχρι τον Χριστόδουλο. Γι' αυτό, άλλωστε, θέλω να αποχωρήσω και νωρίτερα από το θρόνο...

- Για τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Αλληλεγγύη», τι έχετε να πείτε;

* Αναμφίβολα, υπάρχουν τεράστιες ευθύνες σε ρασοφόρους και μη. Οι ρασοφόροι για αμέλεια και ωχαδερφισμό και για άκρατη πειθαρχία σε παράνομες υποδείξεις και πράξεις. Υπάρχουν, ωστόσο, κι άλλοι που ωφελήθηκαν πολλαπλώς και θα αποδειχθεί. Εάν δεν συνθηκολογήσουν με την Εκκλησία, με την έννοια να επιστρέψουν τα αρπαχθέντα, πρέπει να παρέμβει ο εισαγγελέας και προς αυτούς που αμέλησαν και σ' αυτούς που βουτήχθηκαν στη «μαρμελάδα».

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου