Παρότι ο χρόνος όλων μας είναι περιορισμένος, παρακολουθώ με προσοχή ό,τι αφορά το θέμα της Εγνατίας Οδού και ειδικά το πως εξελίσσεται το έργο στην περιοχή των Ιωαννίνων.
Θεωρώ θετικό τον δημόσιο διάλογο που αναπτύσσεται για το θέμα, για αυτό θα ήθελα να σας παρουσιάσω συνοπτικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε αυτό το θεμελιώδες έργο, συμβάλλοντας έτσι στο διάλογο.
Η Εγνατία είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που έχει κατασκευαστεί μέχρι τώρα στη χώρα μας. Το στήριξαν και το στηρίζουν όλες οι Κυβερνήσεις και όλα τα κόμματα. Οι Έλληνες και ιδιαίτερα οι Βορειοελλαδίτες πρέπει να είναι περήφανοι γι’ αυτό το έργο αφού η έγκαιρη έναρξη της κατασκευής στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έβαλε στα συρτάρια τα σχέδια για την "Παρα-Εγνατία".
Για να αποκτήσει όμως τα δυναμικά αναπτυξιακά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά της χαρακτηριστικά, θα πρέπει:
- Να ολοκληρωθεί ο βασικός οριζόντιος άξονας.
- Να επιταχυνθεί η κατασκευή των καθέτων συνδέσεων της με τις Βαλκανικές Χώρες.
- Να συνδεθεί με τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης.
Η Εγνατία Οδός χωρίς την ολοκλήρωση των καθέτων αξόνων και τις συνδέσεις της με τους άλλους αναπτυξιακούς πόλους του ευρύτερου Βορειοελλαδικού χώρου, δηλαδή τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τα σιδηροδρομικά δίκτυα, τις σιδηροδρομικές ζώνες, τα τεχνολογικά πάρκα, τα χιονοδρομικά κέντρα, τα κέντρα κτηνοτροφικής και αγροτικής παραγωγής κτλ., θα προσφέρει απλώς ασφαλή και γρήγορη κίνηση από τα ανατολικά προς δυτικά και αντιστρόφως.
Δεν είναι όμως αυτό το όραμα ούτε το αναπτυξιακό σχέδιο της Εγνατίας.
Χωρίς τα βασικά συμπληρωματικά δίκτυα θα προσφέρει ελάχιστα στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη.
Για εμάς η Εγνατία δεν είναι μόνο ένας διαμπερής οδικός άξονας, είναι ένα δίκτυο υποδομών, ραχοκοκαλιά της Εγνατίας Ζώνης Ανάπτυξης, αποφασιστικός μοχλός της δυναμικής εξωστρέφειας της μεθοριακής ζώνης και της χώρας.
Η Εγνατία με την ολοκλήρωσή της μπορεί να βγάλει από τη γεωγραφική, κοινωνικό - οικονομική και πολιτισμική απομόνωση και να δώσει δυναμική ανάπτυξης και εξωστρέφειας στις Περιφέρειες και στους Νομούς της Χώρας που ενώνει.
Όμως, εδώ και δύο χρόνια περίπου η Εγνατία δεν κατασκευάζεται με Δημόσιους Πόρους (Εθνικούς και Κοινοτικούς), αλλά κατασκευάζεται με δάνεια ύψους 1,1δις ευρώ που η πρώην κυβέρνηση επέβαλε να πάρει η Εγνατία Α.Ε, με υποθήκη τα μελλοντικά διόδια της Εγνατίας. Δηλαδή για 10 χρόνια περίπου οι Βορειοελλαδίτες θα πληρώνουν διόδια για να πληρωθούν τα δάνεια.
Βάσει του αρχικού προγραμματισμού τα διόδια έπρεπε να είχαν λειτουργήσει εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο. Η απελθούσα κυβέρνηση όμως δεν τα λειτούργησε φοβούμενη το πολιτικό κόστος. Τώρα οι δανειοδότες τις Εγνατίας καταγγέλλουν τις συμβάσεις και ζητούν τα λεφτά τους πίσω.
Έχοντας χάσει πολύ χρόνο μετά το 2004 λόγω της υποχρηματοδότησης, η κυβέρνηση της ΝΔ πίεσε τον τελευταίο χρόνο τις κατασκευαστικές εταιρείες να παραδώσουν διάφορα τμήματά της αναγκάζοντας τες να δουλεύουν σε βάρδιες, κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες και χωρίς να καλύπτουν τις υποχρεώσεις που περιέχονται στις συμβάσεις. Για το λόγο αυτό παρατηρούνται ήδη κακοτεχνίες, σημαντικές ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας των σηράγγων, όπως και ελλιπής κατασκευή των αντιπλημμυρικών και περιβαλλοντικών έργων. Επίσης, μεγάλη έλλειψη είναι η μη κατασκευή Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών.
Η κυβέρνησή μας προχωράει στην γρήγορη χρηματοδότηση και ολοκλήρωση της Εγνατίας και ιδιαίτερα των καθέτων αξόνων της με τις Βαλκανικές χώρες, όπως και των κόμβων και των συνδέσεων με τα τοπικά και περιφερειακά αστικά και αναπτυξιακά κέντρα.
Με εκτίμηση
Γιάννης Μαγκριώτης
Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Ενδιαφέρον θέμα η Εγνατία οδός.Φαντασθήτε τι μίζες έχουν να λαμβάνουν τα πράσινα τρωκτικά του ΠΑΣΟΚ με αυτό το έργο! Μέσα σε ένα μίζερο περιβάλλον πτώχευσης της χώρας που επέβαλλε ο διεφθαρμένος πολιτικός κόσμος , το λάδωμα θα είναι μάλλον μεγαλύτερο από αυτό που εισέπραξαν τα γαλάζια τρωκτικά της ΝΔ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΛΛΗΝΟΜΝΗΜΩΝ