Κυριακή 25 Ιουλίου 2010

AΠOΨH: Τζαμιά, όπως και συναγωγές, ανήκουν στο ιστορικό παρελθόν μας


Τoυ Γιωργου Λιολιου.
Δικηγόρου - Συγγραφέα...

Η Βέροια είναι από τις ελάχιστες πόλεις του ελλαδικού χώρου που διαθέτει στα σπλάχνα του πολεοδομικού ιστού της πλήθος μνημείων: κατάλοιπα των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία, μνημεία οθωμανικής αρχιτεκτονικής (τζαμιά, δημόσια λουτρά, γεφύρια), συναγωγή, μερικώς σωζόμενη εβραϊκή συνοικία, σπίτια μακεδονικής αρχιτεκτονικής.
Η μετατροπή εδώ κι ένα χρόνο από τη Μητρόπολη Βέροιας του Τεμένους του Μενδρεσέ (όπως καθιερώθηκε να αποκαλείται) σε «πολιτιστικό» κέντρο χριστιανικών εκδηλώσεων (χώρος διοργάνωσης εκδηλώσεων με αφορμή την εορτή του Απ. Παύλου, χριστιανικές συνάξεις, συνάξεις κληρικών της Μητρόπολης κ.ά.) με την ονομασία «Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο» και η αποδόμηση της θρησκευτικής ταυτότητας του εσωτερικού του κτιρίου με την τοποθέτηση γιγαντιαίων εικόνων του Απ. Παύλου κι άλλοτε του Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά και μάλιστα στη θέση του ιερότερου χώρου του Τεμένους (στο μιχράμπ), αποκαλύπτει πολλαπλές παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας.
Ο έτσι κι αλλιώς εχθρικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει δεκαετίες τώρα η πολιτεία την αρχιτεκτονική και πολιτιστική κληρονομιά, αντικατοπτρίζει, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με αλλόθρησκα μνημεία, τον φοβικό λόγο που αναπτύχθηκε σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα μετά την απελευθέρωση και τη δημιουργία του σημερινού κράτους-έθνους. Η πολιτεία επί δεκαετίες δεν άγγιζε σωστικά τα αλλόθρησκα μνημεία με τον φόβο μήπως κατηγορηθεί για ενδοτισμό και εθνική μειοδοσία. Με αποτέλεσμα να αφεθούν στην τύχη τους και στο έλεος του καθενός διαχειριστή τους, με οδυνηρές όμως συνέπειες σαν κι αυτή που ανέδειξε η περίπτωση του Τεμένους του Μενδρεσέ: το οξύμωρο σχήμα να επιτρέπεται σε έναν μητροπολίτη, εκμεταλλευόμενος αυτός ένα ιδιόρρυθμο ιδιοκτησιακό καθεστώς, να διαχειρίζεται ένα αλλόθρησκο μνημείο δίχως να δίνει λογαριασμό σε κανένα και μάλιστα βιάζοντας και αλλοιώνοντας τον θρησκευτικό χαρακτήρα του μνημείου με τους τρόπους που αναφέρθηκαν.
Τα αλλόθρησκα μνημεία ανήκουν στο ιστορικό παρελθόν μας. Και φέρουν την πατίνα ανθρώπων με διαφορετικά θρησκευτικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Τα τζαμιά (όπως και οι συναγωγές) ήταν προϊόντα συνάντησης και συνύπαρξης πολιτισμών κι ως τέτοια πρέπει να ιδωθούν, ανεξάρτητα από τον ιδιαίτερο θρησκευτικό τους χαρακτήρα. Αλλά ως τέτοια πρέπει και να τα σεβαστούμε. Οχι μόνο ως μνημεία των Αλλων, αλλά όλων μας.
Και μόνη η παρουσία τους σήμερα στον αστικό ιστό, αρκεί για να εξιστορήσει το παρελθόν όχι μόνο βίαιων συγκρούσεων, αλλά κυρίως αλληλεπίδρασης ανθρώπων και πολιτισμών. Μια εξαιρετική ευκαιρία να περιηγηθούμε στις διαδρομές του χρόνου και της Ιστορίας της πόλης και των μικροϊστοριών των ανθρώπων, πέρα από εθνικιστικούς αποκλεισμούς και φυλετικές ή θρησκευτικές περιχαρακώσεις.
Σε αυτό τον προβληματισμό που εκφράστηκε με πρόσφατο άρθρο μου σε τοπική εφημερίδα της Βέροιας, ο μητροπολίτης της περιοχής απάντησε με έναν οργίλο και εθνικιστικό ρητορικό λόγο, δείχνοντας πόσο ισχυρές εξακολουθούν να είναι οι δομές του φοβικού λόγου και κουλτούρας που αλλοίωσαν το αναγκαίο αίτημα για συνύπαρξη με αλληλοκατανόηση, αλληλοσεβασμό και αλληλεπίδραση.
kathimerini
_________
gianniotis: Αγαπητέ κ. Γιώργο Λιόλιο, αφού τόσο πολύ νοιάζεσθε για τα ιστορικά μνημεία των κατακτητών οθωμανών και πλείστων όσων άλλων βανδάλων, γιατί δεν κάνατε έστω και μια μικρή αναφορά και για τα Ιστορικά Μνημεία των Ελλήνων στην Μικρά Ασία, στα Βαλκάνια, στην Κύπρο κ.λ.π. που όχι μόνο οι "πολιτισμένοι" κατακτητές - κάτοικοι αυτών των περιοχών δεν τα διατηρούν έστω και υποτυπωδώς, αλλά απεναντίας τα έχουν μετατρέψει σε στάβλους και ...βουστάσια;
Αφού κ. Λιόλιο "κόπτεσθε" τόσο πολύ για την αλλόθρησκη ..."πολιτιστική κληρονομιά", γιατί δεν ρίχνετε μια ματιά στην απέναντι χώρα, που από Ελληνική εδώ και χιλιετίες, οι σημερινοί έποικοι "κατάφεραν" να καταστρέψουν βανδαλωδώς και να πλαστογραφήσουν οτιδήποτε το Ελληνικόν;
Δυστυχώς κ. Λιόλιο διαπιστώνω μετά λύπης μου ότι από το ανθελληνικό σύνδρομο, δεν διακατέχονται μόνο οι εν κυνοβουλίω σταυλισμένοι "εθνοπατέρες" μας.!
Μήπως ήρθε η ώρα να ..."ψαχτούμε" όλοι μας για το εύρος της ...Ελληνικότητός μας;
Λέω Μήπως.!

5 comments:

  1. Χυδαία προπαγανδιστικά επιχειρήματα από τύπους με χαλαρή η ανύπαρκτη εθνική συνείδηση. Κάτι τέτοιες απόψεις εκφράζουν υποκείμενα που έχουν χάσει εντελώς την επαφή με την κοινωνία και προ πάντων με την πραγματικότητα (εύχομαι όχι έμμισθα) Δυστυχώς κάτι τέτοιοι εθνοδοσίλογοι και νενέκοι είναι το πρόβλημα για τα δεινά της χώρας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιατί κύριε δικηγόρε συγγραφέα του ………ου δεν πας στην Σμύρνη στην Σαμψούντα στην Τραπεζουντα να γράψεις για τα μνημεία και άμα θέλεις να γράψεις γράφε για το πόσες δίκες έχασες η κέρδισες στην ζωή σου
    Γιατί από κάτι τέτοιους σαν και σένα χάσαμε ότι χάσαμε πρώτα να μάθεις ελληνική ιστορία και μετά να άνοιξης το κακόστομα σου για τον τόπο αρκετά πια πουλημένα απομεινάρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Τουρκοβερροιώτης" όπως λέμε... Τουρκογιαννιώτης.
    Το σχέδιο της ΜΙΤ συμπεριλαμβάνει πολλές πόλεις της πατρίδος μας για την προβολή των τζαμιών τους ως πολιτιστική τους κληρονομιά!! Ξεχνούν οι απάτριδες, ότι τα περισσότερα είναι εκκλησιές μας που οι κατακτητές τα μετέτρεψαν σε τζαμιά!!Απώτερος σκοπός της ΜΙΤ η δημιουργία προβλημάτων στην χώρα μας και με την εμφάνιση μεινότητος αργότερα!!!χαρακτηριστικό παράδειγμα οι επισκέψεις "Τουρκογιαννιωτών" στην γή των προγόνων τους!!!όπως γράφουν και οι τοπικές εφημερίδες!! ύπουλο σχέδιο με πολύ κακές συνέπειες για μας στο μέλλον, θα αντιδράσουμε ως πολιτεία? πολύ αμφιβάλω!
    Αναγνώστης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. kala den antexo tha to po eisai kai poli MAKAKAS prepi na se valoyme se tourkiko omta na kaneis to giousoufaki

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γιατι τον κραζετε ρε παιδια;
    Μπορει ο ανθρωπος να σκεφτεται να βαλη υποψηφιοτητα για βολευτης; Κι αν ειναι αληθεια αυτο που θα γλειψη πρωτα;
    Στο βουρκο με τα γουρουνια.



    Αγησιλαος Φατσαφετσουλας

    ΑπάντησηΔιαγραφή