Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2010

Το Θέμα της προσαρμογής


Της Νατάσσας Πιπεροπούλου – Κωνσταντάρα,
Διδάκτορος Ψυχολογίας

Συχνά γνωστοί και φίλοι με ρωτούν «ακούμε σε συζητήσεις αναφορές σε άτομα που δείχνουν ότι είναι καλά προσαρμοσμένα και άλλα που μάλλον παρουσιάζουν στοιχεία στη συμπεριφορά τους που επιβεβαιώνει ότι μάλλον είναι απροσάρμοστα…
Τί σημαίνει η έννοια της προσαρμογής και πόσο σημαντικό είναι να είμαστε προσαρμοσμένοι;»
Η προσαρμογή έχει δύο θεμελιακές όψεις. Η μια θεώρει το άτομο υπεύθυνο για τη συμπεριφορά του σε όλα τα επίπεδα των σχέσεων του σε όλη του τη ζωή και τοποθετεί την έμφαση στην ικανότητα του άτομου να καταστρώσει και να ακολουθήσει τη δικιά του πορεία στον χώρο και τον χρόνο ο άνθρωπος δηλαδή, θεωρείται «κυρίαρχος της μοίρας του...»
Η άλλη άποψη διατείνεται ότι οι επιλογές προσαρμογής που κάνει το άτομο, οι πεποιθήσεις, τα πιστεύω, αλλά και η γενικότερη συμπεριφορά του κάθε ατόμου καθορίζονται από προγενέστερα βιώματα και εμπειρίες αλλά και από τα δεδομένα της δυναμικής αντιπαράθεσης με τα δεδομένα του ψυχοκοινωνικού του περιβάλλοντος.
Στη σύγχρονη ψυχοκοινωνική θεωρία είναι ευρύτατα αποδεκτό ότι «η προσαρμογή είναι μια δυναμική εξελικτική πορεία προς την ωρίμανση και την ολοκλήρωση που ξεκινά εξ απαλών ονύχων».
Γνωρίζουμε σχεδόν όλοι, και ιδιαίτερα όσες και όσοι έχουμε μικρά παιδιά ότι το μικρό παιδί είναι ένα πολύ εγωκεντρικό πλάσμα. Από την προσχολική του κιόλας ηλικία και από το δεδομένο προσχολικό περιβάλλον διαμορφώνει στάσεις και πεποιθήσεις που θα αποτελέσουν σημαντικά στοιχεία του συναισθηματικού ρεπερτορίου του αυριανού άνδρα ή της γυναίκας. Εφόσον οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι λειτουργήσουν ορθά κάθε παιδί θα μπορέσει να προσαρμόσει στις αντικειμενικές απαιτήσεις του περιβάλλοντος του και να αρχίσει να συναλλάσσεται με αλλά παιδιά σωστά και παραγωγικά.
Εδώ, όμως, πρέπει να τονισθεί και να αναφερθεί ότι το κάθε παιδί φέρνει μαζί του και τα προγενέστερα βιώματα της προσχολικής του ηλικίας. Έτσι, κάποια παιδιά θα επιδείξουν υπερβολική συστολή και φόβο απέναντι σε αλλά παιδιά, ενώ αλλά παιδιά θα δείξουν εξουσιαστικές τάσεις απέναντι σε συμμαθητές και συμμαθήτριες. Το ντροπαλό και συνεσταλμένο παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση να συμμετέχει ενεργά και να αντλεί ικανοποίηση από τη συμμέτοχη στην ομάδα, ενώ το επιθετικό παιδί χρειάζεται να μετριάσει την ανταγωνιστικότητα και την κατακτητική του διάθεση και να μάθει να μοιράζεται και να ικανοποιείται από την ισοτιμία του ρόλου του.
Στην διάρκεια της εφηβείας, σε αυτό το «κρίσιμο σταυροδρόμι της ζωής» τα πράγματα αλλάζουν. Ο έφηβος, που διδάχτηκε την άρνηση από τους γονείς του μετουσιώνεται στον σύντροφο και συνεργάτη της καθημερινής ρουτίνας που διακατέχεται από συναισθήματα καχυποψίας, υπεροψίας και γίνεται καταπιεστικός στα αλλά μελή της δικής του οικογένειας την ίδια στιγμή που κατηγορεί τους πάντες και τα πάντα ότι είναι άδικοι μαζί του και προσπαθούν να του επιβληθούν...
Αντίθετα ο έφηβος που έμαθε από τους γονείς του να είναι εξαρτημένο άτομο στην εξελικτική του πορεία προς τις ώριμες ηλικίες μετουσιώνεται σε παθητικό, εξαρτημένο άνδρα η γυναίκα που δεν παίρνει καμία απόφαση μόνος του, μόνιμα συμβουλεύεται τους άλλους για κάθε του κίνηση ή υποκύπτει σε κάθε πίεση που του ασκούν οι γύρω του...
Άτομα μέσης ηλικίας, που έχουν επιτύχει το ποθητό, δηλαδή είναι άτομα καλά προσαρμοσμένα, είναι εκείνα που ηγούνται κοινών προσπαθειών στα Γράμματα, τις Τέχνες και το Εμπόριο και ίσως έπρεπε να δραστηριοποιηθούν και στον Πολιτικό στίβο...
Ένα καλά προσαρμοσμένο άτομο έχει την ικανότητα να επηρεάζει αλλά άτομα γύρω του και μπορεί να τα οδηγεί προς συγκεκριμένους στόχους και κατευθύνσεις ακριβώς επειδή εμπνέει εμπιστοσύνη και σιγουριά και μαζί εκείνη την μοναδική ζεστασιά την οποία όλοι γνωρίζουμε και αναγνωρίζουμε εμπειρικά σε μερικά άτομα αλλά δεν κατορθώνουμε να την περιγράψουμε με λέξεις.
Bookmark and Share

3 comments:

  1. Ρε συ Δημητράκη,
    σε στηρίξαμε όλοι όταν ανέστειλες τη λειτουργία του μπλογκ, γιατί σε εκτιμούμε και σε θεωρούμε σοβαρό μπλογκερ.
    Είναι δυνατόν να κολακεύεσαι και να φιλοξενείς άρθρα της οικογένειας Πιπερόπουλου;
    Πρώτα μας έπρηζε ο Πιπερόπουλος, ακόμη και μένα που έχω ένα μικρό μπλογκ σε νησί του Αιγαίου (που με βρήκε ο αθεόφοβος;),
    μετά ο γιός του και
    τώρα η κόρη του, που μπήκε παράνομα στο δημόσιο, ως σύμβουλος ψυχολόγος και απελύθη πρόσφατα.
    Αν ξαναδούμε άρθρο της οικογένειας των γραφικών, σε κόβουμε από φίλο.
    Αι σιχτίρ πιά με την οικογένεια αρθρογράφων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΛΕΓΟΝΤΑΣ Ο ΓΑΠ ΠΕΡΥΣΙ ΤΟ ΑΜΙΜΗΤΟ ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ... ΕΝΝΟΟΥΣΕ ΩΡΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΛΕΦΤΑ. ΚΑΙ ΜΑΣ ΤΑ ΠΗΡΕ.ΚΑΤΙ ΨΙΛΑ ΕΜΕΙΝΑΝ.

    ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΛΕΤΕ ΝΑ ΤΟΛΜΗΣΕΙ Ο ΑΘΕΟΦΟΒΟΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ ΤΖΕΦΡΕΥ ΝΑ ΠΕΙ ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ... ΑΚΟΜΑ. ΦΙΒΓΑΤΙΙ ΧΟΥΡΙΑΝΟΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ 10:34 μμ.

    Για άλλη μια φορά ευχαριστώ όλους τους φίλους που με στήριξαν, όταν για κάποιους λόγους (πολύ σοβαρούς) ανέστειλα την λειτουργία του blog.
    Ευχαρίστησα τον κάθε έναν προσωπικά για τον τρόπο με τον οποίο έδειξε την συμπαράστασή του, την φιλία του, την αγάπη του, αλλά και την εκτίμησή του προς το πρόσωπό μου.
    Ομοίως ευχαρίστησα κι’ όλους τους φίλους αναγνώστες που εξέφρασαν με τον ίδιο τρόπο την ειρωνεία τους, αλλά και την ανακούφισή τους για την προσωρινή φίμωση του gianniotis blog.
    Όπως βλέπεις, δεν απέκλεισα κανέναν.
    Στο σχόλιό σου χρησιμοποιείς την φράση "φιλοξενείς άρθρα κ.λ.π." πράγμα που σημαίνει ότι αντιλαμβάνεσαι πλήρως την έννοια της ..."φιλοξενείας".
    Στα πλαίσια έστω και μιας στοιχειώδους δεοντολογίας την οποία άπαντες διαθέτουμε, πως είναι δυνατόν να αρνηθώ την "φιλοξενεία" ενός επώνυμου άρθρου, όταν αναρτούμε καθημερινά άρθρα ανωνύμων;
    Μπορεί κι' εμένα να μην μου αρέσουν κάποια άρθρα άλλων φίλων που μου στέλνουν για ανάρτηση.
    Να τα διαγράφω δηλαδή άμα τη εμφανίσει των και να μην τα προβάλλω;
    Δεν λέω ότι αναρτώνται όλα, γιατί όπως αντιλαμβάνεσαι όταν λαμβάνεις εκαντοντάδες (ναι καλά το διάβασες) email, αλλά σίγουρα γίνεται μια σοβαρή - πιστεύω - επιλογή.
    Το ότι με αποκαλείς και με το υποκοριστικό μου, θεωρώ σίγουρο πως με καταλαβαίνεις.
    Αν όχι, προσπάθησε.

    Να 'χεις μια όμορφη μέρα.
    gianniotis

    ΑπάντησηΔιαγραφή