Σάββατο 12 Μαΐου 2012

Ιδού τα 11,6 δισ του Μεσοπροθέσμου, χωρίς να επιβαρυνθούν τα μόνιμα υποζύγια.

Του Γιώργου Κρανά*
Στο ερώτημα, που επανειλημμένως τέθηκε προεκλογικά, για το πώς θα εξευρεθούν τα 11,6 δισεκ. ευρώ που προβλέπει το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στρατηγικό πλαίσιο για τα έτη 2013 και 2014, τα τέως κόμματα εξουσίας του δικομματισμού απέφυγαν επιμελώς να απαντήσουν με σαφήνεια, δεσμεύτηκαν όμως ότι δε θα γίνουν οριζόντιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις ούτε θα επιβληθούν νέοι φόροι, εκτός βέβαια από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, του οποίου η τιμή θα εξισωθεί με την τιμή του πετρελαίου κίνησης, με πρόσχημα την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Επειδή όμως οι προεκλογικές δεσμεύσεις μετεκλογικά συνήθως λησμονούνται και... προκειμένου να μη γίνουν ξανά περικοπές μισθών και συντάξεων ούτε να επιβληθούν νέοι φόροι, ας εξετάσουμε εάν υπάρχει άλλος τρόπος εξεύρεσης του ποσού.

Κατά την άποψή μου, είναι δυνατό να εξοικονομηθούν τα χρήματα, αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση και να εφαρμοστούν επιτέλους οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 15 του Ν. 3888/2010, σύμφωνα με τις οποίες: « Σε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία, ο φορολογούμενος μπορεί να κληθεί να αποδείξει είτε την πραγματική πηγή ή αιτία προέλευσής της, είτε ότι φορολογείται από άλλες διατάξεις, είτε ότι απαλλάσσεται από το φόρο με ειδική διάταξη, προκειμένου αυτό να μην φορολογηθεί ως εισόδημα από υπηρεσίες ελευθερίων επαγγελμάτων της χρήσης κατά την οποία επήλθε η προσαύξηση.»

Ακόμα, καθορίζεται ότι η προσαύξηση της περιουσίας αναφέρεται σε κινητή ή ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής, ήτοι: καταθέσεις, χρεόγραφα, (μετοχές, τοκομερίδια), οικόπεδα, σπίτια, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροσκάφη κλπ.

Ερμηνεύοντας την παραπάνω διάταξη το Υπ. Οικονομικών, με σχετική εγκύκλιο (ΠΟΛ 1095/2011) διευκρίνισε συνοπτικά ότι εισόδημα του οποίου δεν προκύπτει σαφώς η πηγή ή αιτία προέλευσης λογίζεται ως εισόδημα προερχόμενο από ελευθέρια επαγγέλματα και φορολογείται με τις γενικές διατάξεις. Δηλαδή, η προσαύξηση περιουσίας που προέκυψε πριν ή μετά τις 30-9-2010, φορολογείται στη χρήση που από τον έλεγχο διαπιστώνεται ότι επήλθε, συναθροιζόμενη με τα δηλωθέντα φορολογητέα εισοδήματα και με βάση την κλίμακα του άρθρου 9 του νόμου 2238/1994, της οποίας το ανώτερο κλιμάκιο φορολογίας για την χρήση 2011 είναι 45%.

Για να γίνει πιο κατανοητός ο τρόπος φορολόγησης της προσαύξησης της περιουσίας η οποία προκύπτει από καταθέσεις που δεν καλύπτονται από τα δηλωθέντα εισοδήματα των φορολογικών δηλώσεων, αλλ’ ούτε και μπορούν να δικαιολογηθούν από άλλες αφορολόγητες πηγές, ας υποθέσουμε

ότι από το ποσό των 70 δισεκ. ευρώ, τα οποία - κατά δήλωση του κ. Βενιζέλου- έχουν αναληφθεί από τραπεζικούς λογαριασμούς και έχουν μεταφερθεί σε Τράπεζες του εξωτερικού ή σε φορολογικούς παραδείσους ή όπου αλλού, ποσό των 50 δισεκ. ευρώ δεν καλύπτεται από τις φορολογικές δηλώσεις. Τότε η αρμόδια Δ.Ο.Υ., επικαλούμενη το παραπάνω φορολογικό πλαίσιο, μπορεί να εκδώσει σχετικό φύλλο ελέγχου και να καταλογίσει φόρους ύψους 22,5 δισεκ. ευρώ, εκτός των προσαυξήσεων λόγω ανακρίβειας (ποσ. 2% ανά μήνα και μέχρι 120%).

Για την είσπραξή τους απλά και μόνο απαιτείται νομοθετική ρύθμιση ταχείας έκδοσης του φύλλου ελέγχου με βάση την κίνηση του λογαριασμού του υπόχρεου.

Απτό παράδειγμα εφαρμογής της παραπάνω ρύθμισης αποτελεί η εκούσια υποβολή συμπληρωματικής δήλωσης από ιερέα ποσού ενός εκ. ευρώ, όπως έχει δημοσιευθεί, και η καταβολή φόρου 570.000€ περίπου.

Δικαιολογημένα, λοιπόν, αναρωτιέται κανείς: Γιατί ως σήμερα δεν εφαρμόστηκε ο Νόμος, τη στιγμή μάλιστα που είναι γνωστό, και επιβεβαίωσε και ο πρώην υπουργός Οικονομικών και Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Βενιζέλος στη συνάντησή του με τους νέους επιχειρηματίες, ότι δεκάδες δισεκ. ευρώ υπάρχουν σε καταθέσεις και σε άλλα χρηματοοικονομικά ή μη προϊόντα στο εξωτερικό;

Βεβαίως, από έλλειψη πολιτικής βούλησης εφαρμογής του νόμου διέπεται και ο Πρόεδρος της Ν.Δ κ. Σαμαράς, ο οποίος ουδεμία δέσμευση ανέλαβε και δήλωσε μάλιστα ότι θα προβεί σε φορολογική αμνηστία σε όσους έβγαλαν τα χρήματά τους στο εξωτερικό!.

Δε λείπει, άραγε, η πολιτική βούληση, για να μη θιγούν οι έχοντες και κατέχοντες, μολονότι ο λαός με την υπερφορολόγηση και τις περικοπές μισθών και συντάξεων έχει οδηγηθεί στην εξαθλίωση;

Ας ελπίσουμε ότι η νέα Κυβέρνηση που θα σχηματισθεί, όποτε σχηματισθεί, θα λάβει σοβαρά υπόψη την παραπάνω πρόταση και θα εφαρμόσει τις διατάξεις του νόμου 3888, εξασφαλίζοντας έτσι άμεσα πρωτογενή πλεονάσματα και αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης και κυρίως της αξιοπιστίας της Χώρας μας.
__________________________________
* Ο 
Γιώργος Κρανάς είναι Φορολ. Σύμβουλος & π. Οικον. Επιθεωρητής

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου