Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2015

"Αόρατα" τα ισοδύναμα, επιστρέφει η βόμβα του 23% στην εκπαίδευση!

Στο κενό φαίνεται πως πέφτουν οι προσπάθειες της κυβέρνησης να βρεθούν ισοδύναμα που θα αντικαθιστούν τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να φαντάζει όλο και πιό πιθανό το σενάριο διατήρησής του. Και όχι μόνο αυτό. Με δεδομένη την κοινοτική οδηγία που απαγορεύει τον κλιμακωτό ΦΠΑ, μοιάζει μονόδρομος ότι θα επιβληθεί 23% σε όλες τις βαθμίδες και μορφές εκπαίδευσης, αντί του 0% στα νηπιαγωγεία, του 6% στα φροντιστήρια και του 13% στα ιδιωτικά γυμνάσια και Λύκεια.

Είναι ενδεικτικό ότι μεγάλο ιδιωτικό Σχολείο ενημέρωσε τους Συλλόγους Γονέων πως θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι «η κατάσταση οδηγείται προς ΦΠΑ 23%».

Αυτό μετά την αδυναμία της κυβέρνησης να βρει τα ισοδύναμα μέτρα που θα απέφεραν στα δημόσια ταμεία περί τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Στο τραπέζι έπεσαν προτάσεις για αύξηση των ΚΤΕΟ, των τελών στα ΙΧ, των ποτών και των τσιγάρων, των διοδίων. Άλλα απορρίφθηκαν επειδή έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με όσα πρεσβεύει ο ΣΥΡΙΖΑ (πχ η "τάση Δεν Πληρώνω" εξακολουθεί να είναι ισχυρή εντός του κυβερνώντος κόμματος οπότε η αύξηση των διοδίων θα αποτελούσε casus beli) κι άλλες διότι θα είχαν αντίθετα αποτελέσματα.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση των ΙΧ. Περισσότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση έχει κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό η εμμονή των προηγούμενων κυβερνήσεων να αυξάνει τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Πριν ξεκινήσει η φοροκαταιγίδα, το 2010, το δημόσιο εισέπραττε περί τα 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ φέτος, με βάση τις επίσημες προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού, είναι ζήτημα αν θα εισπραχθούν περισσότερα από 1,07 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η σκληρή πραγματικότητα των αριθμών, έρχεται ως «απάντηση» στα σενάρια που θέλουν την «εκτόξευση» των τελών κυκλοφορίας προκειμένου να κλείσει η τρύπα του ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Το «ισοδύναμο» του ΦΠΑ ξεπερνάει τα 250 εκατ. ευρώ μόνο για το 2016. Για να βρεθούν τόσα χρήματα από τα τέλη κυκλοφορίας, θα έπρεπε να γίνει μεσοσταθμική αύξηση άνω του 25%. Ήδη έχουν κατατεθεί περισσότερες από 700.000 πινακίδες και ένα νέο κύμα καταθέσεων, όχι μόνο δεν θα έφερνε τα επιπλέον 250 εκατ. ευρώ, αλλά θα δημιουργούσε και ακόμη περισσότερα προβλήματα στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού.

Κυβερνητικές πηγές έλεγαν χθες το βράδυ ότι οι όποιες παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας θα έχουν κυρίως «συμβολικό» χαρακτήρα. Δηλαδή, να κληθούν να πληρώσουν ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που σήμερα απαλλάσσονται (σ.σ. είναι τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου) ειδικά αν τα αυτοκίνητά τους έχουν μεγάλο κινητήρα. Μια μείωση του «αφορολόγητου» ορίου όμως δεν φέρνει έσοδα. Και αυτό γιατί:

  1. Τα ΙΧ που δεν πληρώνουν τίποτα, περιορίζονται σε 200.000 οχήματα. Και πλήρης κατάργηση της απαλλαγής να υπάρξει, είναι ζήτημα αν θα συγκεντρωθούν περισσότερα από 20-30 εκατ. ευρώ.
  2. Αν επιβληθεί πρόσθετος φόρος στα πετρελαιοκίνητα, και πάλι τα έσοδα θα είναι πολύ λίγα καθώς ο στόλος των πετρελαιοκίνητων δεν αριθμεί περισσότερα από 200.000 οχήματα.
Έσοδα από τα τέλη μπορούν να προέλθουν μόνο αν χτυπηθεί το μικρό ΙΧ. Ακόμη και τα ΙΧ μεγάλου κυβισμού (άνω των 2500 κυβικών) που έχουν απομείνει σε κυκλοφορία είναι μόλις 80.000. Επιπλέον ο στόλος των αυτοκινήτων «γερνάει» ραγδαία τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα περισσότερα από τα 8 στα 10 αυτοκίνητα να είναι είτε κάτω των 1800 κυβικών είτε παλαιότερα της 10ετίας.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου