Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2009

Το νέο Λύκειο πρέπει να είναι ο "προθάλαμος" των Α.Ε.Ι.



Ενώ ξεκίνησε και επίσημα ο διάλογος για την Παιδεία, αναμένεται τις επόμενες ημέρες οι εκπαιδευτικοί και στην Ήπειρο να πάρουν τα σχετικά ερωτηματολόγια, ενώ οι μαθητές θα μπορούν - αν το επιθυμούν - να καταθέσουν τις απόψεις τους σε ειδική ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας.
Με αυτό τον τρόπο καθηγητές και μαθητές από την Ήπειρο θα έχουν την δυνατότητα όχι μόνο να συμμετέχουν αλλά και να συμβάλουν στον διάλογο.
Η πρώτη φάση του διαλόγου αφορά τις ριζικές αλλαγές στην μορφή του Λυκείου από την Α΄ έως την Γ τάξη.
Θα τροποποιηθούν προγράμματα, μαθήματα, βιβλία, κατευθύνσεις σπουδών.
Πάνω στο νέο τύπο Λυκείου που θα διαμορφωθεί θα στηριχθεί η τροποποίηση μετέπειτα του συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια.
Ο Υπουργός Παιδείας Άρης Σπηλιωτόπουλος τόνισε ότι δεν υπάρχουν δεσμεύσεις, δεν υπάρχουν αγκυλώσεις και δογματισμοί.
Είμαστε ανοικτοί σε κάθε άποψη και σε κάθε σκέψη ανεξάρτητα από ποια ιδεολογική και πολιτική αφετηρία προέρχεται.
Είμαι βέβαιος, υπογράμμισε, ότι στο πλάισιο αυτό θα ακουστούν χρήσιμες απόψεις και θα υπάρξει η απαιτούμενη σύνθεση και κυρίως η απαιτούμενη συναίνεση.
Εξάλλου, συνάντηση με τους πρυτάνεις των ΑΕΙ και τους εκπροσώπους των ΤΕΙ θα έχει στο γραφείο του, σήμερα και αύριο, αντίστοιχα, ο υπουργός Παιδείας, στο πλαίσιο του διαλόγου για την ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση.
Ήδη στα Γιάννινα καθηγητές Πανεπιστημίου, εκπαιδευτικοί και μαθητές διατυπώνουν τις απόψεις τους σε σχετικές συζητήσεις.

  • Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Ιωάννης Γεροθανάσης υποστήριξε ότι "το υφιστάμενο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων θεωρείται αξιόπιστο, αντικειμενικό και αδιάβλητο ως προς την αξιολόγηση των υποψηφίων. Έχει όμως σοβαρά μειονεκτήματα, από τα οποία τα σημαντικότερα είναι δύο. α) Οδηγεί το σύνολο σχεδόν των μαθητών στα φροντιστήρια και β) εκφυλίζει τον εκπαιδευτικό ρόλο και την αυτονομία του Λυκείου, μιας πολύ σημαντικής βαθμίδας του εκπαιδευτικού συστήματος. Τα μειονεκτήματα αυτά επιβάλλουν, αναμφίβολα, την αντικατάστασή του. Η πρόταση για το νέο σύστημα, που θα επιλεγεί τελικά, δεν θα πρέπει να προβλέπει επιπλέον έτη σπουδών μεταξύ Λυκείου και Ανώτατης Εκπαίδευσης. Από τα διάφορα σενάρια που δημοσιοποιούνται συγκλίνω προς αυτό που προτείνει τη θεσμοθέτηση μεταλυκειακού έτους. Σκοπός του μεταλυκειακού έτους θα είναι η επαρκής προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Σε αυτό θα εγγράφονται οι μαθητές που ολοκληρώνουν επιτυχώς τη φοίτηση στη Β΄ τάξη του Λυκείου και παίρνουν το απολυτήριό τους. Αμέσως μετά θα εντάσσονται, ανάλογα με τις επιλογές τους, στην κατεύθυνση που περιλαμβάνει τη Σχολή ή το Τμήμα, στο οποίο επιθυμούν να σπουδάσουν (π.χ. Νομική ή Ιατρική).Το μεταλυκειακό έτος θα μπορούσε να χωριστεί σε τέσσερις ευρείες κατευθύνσεις: Θετικών Επιστημών (Ιατρικές, Φυσικομαθηματικές, κλπ.). Τεχνολογικών Επιστημών (Πολυτεχνεία). Οικονομικών Επιστημών. Ανθρωπιστικών Επιστημών (Νομικές, Φιλολογίες, κλπ.).Κάθε απόφοιτος Λυκείου θα παρακολουθεί μαθήματα μόνο σε μία από τις τέσσερις κατευθύνσεις και θα είναι υποψήφιος μόνο στις Σχολές ή τα Τμήματα που περιλαμβάνονται σε αυτή. Σε κάθε κατεύθυνση θα διδάσκονται τέσσερα ή πέντε μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι στο τέλος του μεταλυκειακού έτους. Οι εξετάσεις θα διενεργούνται από έναν ανεξάρτητο εθνικό οργανισμό υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, όπως συμβαίνει στη Μεγάλη Βρετανία και όχι από τα Ιδρύματα της Ανώτατης εκπαίδευσης. Ο αριθμός των εισακτέων θα παραμείνει κλειστός για λόγους αντικειμενικούς, εφόσον τα περισσότερα Ιδρύματα δεν έχουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που συνεπάγεται η ελεύθερη πρόσβαση.Θα πρέπει όμως να γίνει «ομαδοποίηση» των Τμημάτων ή των Σχολών που περιλαμβάνονται σε κάθε κατεύθυνση, ανάλογα με τα γνωστικά αντικείμενά τους, ώστε οι φοιτητές να έχουν επιτέλους τη δυνατότητα της εσωτερικής μετακίνησης, χωρίς εξετάσεις.

--------------------------------

  • Ο καθηγητής Παιδαγωγικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Αθανάσιος Γκόντοβος ανέφερε ότι "δεν μπορούν να υπάρξουν βελτιώσεις σ΄ ένα εκπαιδευτικό οργανισμό με αποσπασματικά μέτρα. Οι αλλαγές πρέπει να είναι σαρωτικές και να ξεκινήσουν από το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Διότι εκεί τα παιδιά λαμβάνουν τις ουσιαστικές βάσεις γνώσης, αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διδάσκονται τον τρόπο να μαθαίνουν και να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της εποχής. Στο Λύκειο ολοκληρώνουν την εγκύκλια γνώση τους και ουσιαστικά προετοιμάζονται για την επόμενη βαθμίδα".

Εκπαιδευτικοί της περιοχής μας θεωρούν σημαντικό να βελτιωθούν η Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να προσφέρουν ισόρροπα την γνώση και την κριτική σκέψη.

Να υπάρξουν, όπου είναι δυνατόν, αλλαγές στην φιλοσοφία της ύλης και των εξετάσεων, ώστε να αποκλεισθεί η απομνημόνευση και η δημιουργία γενεών «παπαγάλων».

Να προετοιμασθεί πολύ προσεκτικά, με μεγάλη σοβαρότητα και με προοπτική μέλλοντος η εφαρμογή της οποιασδήποτε αλλαγής.

Την ίδια στιγμή Γιαννιώτες μαθητές δηλώνουν «απελπισμένοι για το αύριο».

Εκτιμούν ότι «η ελληνική πραγματικότητα, είναι μια μίζερη πραγματικότητα».

Και διαφωνούν κάθετα με την πρόταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας να γίνονται το πρωί τα μαθήματα του Λυκείου και το απόγευμα τα μαθήματα του προπαρασκευαστικού έτους του Πανεπιστημίου.

Ο διάλογος άρχισε και στην περιοχή των Ιωαννίνων, το μόνο που απομένει είναι πού και πώς θα καταλήξει.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου