Τρίτη 20 Απριλίου 2010

Δισεκατομμύρια "λουφάζουν" σε Ταμεία Φιλανθρωπίας...

Στην κυβέρνηση Καραμανλή το σκάνδαλο του Βατοπεδίου άνοιξε μάτια και δρόμους. Μάτια, για να προσέξει κανείς την οικονομική συμπεριφορά ορισμένων στελεχών της Εκκλησίας και της Δημόσιας Διοίκησης και δρόμους, για την ανάκτηση του ελέγχου από τις κρατικές αρχές.
Το σκάνδαλο χαρακτηρίστηκε από το κόλπο με το οποίο μια Μονή έβαλε στο χέρι ακίνητα και μέσω αυτών εκατομμύρια ευρώ. Κύριο χαρακτηριστικό αποτελεί η ανοχή των υπουργών αρχικά και η συνυπογραφή στη συνέχεια. Σήμερα, τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν στα Γιάννενα και στη διαχείριση τεράστιων περιουσιακών στοιχείων από τη Μητρόπολη Ιωαννίνων μέσω των λεγόμενων "Αγαθοεργών" Ιδρυμάτων.
Πρόκειται για τεράστιο σκάνδαλο, για το οποίο θα έπρεπε να βρεθούν άνθρωποι στη φυλακή εδώ και πολλά χρόνια. Το γεγονός ότι τώρα φέρνουμε στοιχεία στο φως, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι αυτή η υπόθεση βαρύνει την κυβέρνηση Παπανδρέου.
Τι σημαίνει σκάνδαλο στην υπόθεση αυτή;
Εχει τα εξής χαρακτηριστικά: Μια τεράστια περιουσία αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ έχει περάσει και ουσιαστικά και τυπικά από το …1925 έως σήμερα υπό τον έλεγχο της τοπικής Μητρόπολης μέσω μιας διορισμένης από τη Μητρόπολη Εφοροεπιτροπείας, η οποία όμως είναι ΠΑΡΑΝΟΜΗ και λειτουργεί αντισυνταγματικά.
ΑΘΛΙΑ ΝΟΜΙΚΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ
Πώς; Με μία άθλια, από νομικής πλευράς, γνωμοδότηση ενός τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Για να μην αδικούμε, όμως, το τμήμα αυτό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, στην ουσία αυτή εκδόθηκε με πολιτική εντολή, γιατί ουσιαστικά έτσι λειτουργεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, εάν δεν είναι στραμμένα πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας. Αν είναι στραμμένα, τότε λειτουργεί σύμφωνα με το νόμο.
Αυτή η Εφοροεπιτροπεία μπορούσε να λειτουργεί πριν από 90 περίπου χρόνια ως διάδοχη κατάσταση της Τουρκοκρατίας. Επί τουρκοκρατίας, είχε δημιουργηθεί μια τέτοια επιτροπή με εντολή των Τούρκων, για να διοικείται η περιουσία που άφηναν Ελληνες, επειδή η τουρκική κατοχή δεν αναγνώριζε ελληνικές πολιτικές αρχές, οι οποίες και θα διοικούσαν την περιουσία αυτή. Αμέσως μετά την απελευθέρωση των Ιωαννίνων, ρυθμίστηκε και η περιουσία αυτή και θα έπρεπε να περάσει στη διοίκηση της Πολιτείας. Οπως θα δείτε πιο κάτω, με τρόπο κατάπτυστο για ευνομούμενη Πολιτεία, δεν δίστασαν να περάσουν γραμμένο σε νόμο ότι η πολιτική διοίκηση διοικεί τις περιουσίες σε όλη την Ελλάδα "πλην Ιωαννίνων"!
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΡΙΤΣΗ
Αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 1984, όταν -επί υπουργίας Αντώνη Τρίτση- καταργήθηκε το "πλην Ιωαννίνων" με νόμο. Αυτός ο νόμος δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Και ο μοχλός για τη μη εφαρμογή του ήταν μια απλή γνωμοδότηση ενός απλού τμήματος. Και ούτε καν της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Η γνωμοδότηση συνιστούσε να διατηρηθεί το "πλην Ιωαννίνων". Η περιουσία των δισεκατομμυρίων στα Γιάννενα ανήκει σε δύο διαφορετικές κατηγορίες. Η μία κατηγορία είναι η περιουσία των δωρητών. Αυτή η περιουσία έπρεπε να διοικείται από τις πολιτικές ελληνικές αρχές.
Η κύρια περιουσία δωρητών είναι της πασίγνωστης οικογένειας των Ζωσιμάδων, του ευεργέτη και δημιουργού της Εθνικής Τράπεζας Σταύρου και μερικών ακόμα πιο "μικρών" σε βεληνεκές. Η δεύτερη κατηγορία περιουσίας είναι η εκκλησιαστική περιουσία, την οποία διοικεί η Μητρόπολη.
Η Μητρόπολη Ιωαννίνων είναι μέτοχος της Εθνικής Τράπεζας…
Ξεκίνησε να είναι μέτοχος στο 8% και κατέληξε στο 1,5%. Η απώλεια αυτή για ερευνητές και στελέχη της κοινωνίας των Ιωαννίνων δεν είναι αθώα. Ο ερευνητής και δημοτικός Σύμβουλος των Ιωαννίνων, κ. Εργολάβος, δημόσια έκανε λόγο για μεγάλα περιουσιακά στοιχεία που απέκτησαν συγγενικά πρόσωπα πρώην Μητροπολιτών των Ιωαννίνων, ενώ καθόλου αθώα δεν θεωρεί τη μείωση με δήλωσή τους προς το "Παρασκήνιο" και ο δήμαρχος των Ιωαννίνων, κ. Νίκος Γκόντας.
Ο δήμαρχος έκανε τη διαφορά στα Γιάννενα, καθώς τόλμησε και σήκωσε ανάστημα στη Μητρόπολη, η οποία όλα τα χρόνια έβρισκε τον τρόπο να κάνει τους πάντες να σιωπούν. Ο κ. Γκόντας τόλμησε να μιλήσει ανοιχτά στην κοινωνία των Ιωαννίνων για το σκάνδαλο, παρουσίασε στοιχεία χωρίς να συκοφαντήσει κανέναν και χωρίς να υπερβάλλει πολιτικά και έπεισε. Ετσι και εκείνος επανεξελέγη και άρχισε να μπαίνει φως στην υπόθεση αυτή.
ΤΙ ΕΧΕΙ ΣΥΜΒΕΙ ΣΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ;
Ιδού πώς μας το περιγράφει ο ερευνητής αντιδήμαρχος κ. Εργολάβος και εύκολα θα καταλάβετε ότι χρήματα υπάρχουν στη χώρα, αλλά δεν διατίθενται σε κοινωνικούς σκοπούς όπως πρέπει:
"... Κύριε Υπουργέ,
Ενόψει της διαμόρφωσης νέου νομοσχεδίου που θα διέπει τα κληροδοτήματα και προς χάριν των αρχών της χρηστής, δίκαιης και νόμιμης διαχείρισης αυτών, σας παρακαλούμε θερμά όπως και προσωπικά συμβάλετε στην οριστική απάλειψη των δυσάρεστων διαπιστώσεων που προαναφέρθηκαν και που αφορούν στο θέμα αυτό...".
Να καταργηθεί το "ΠΛΗΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ"
Η αδιαφορία, την οποία επέδειξε το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών ως προς τα Εθνικά Κληροδοτήματα γενικότερα και ως προς τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων ειδικότερα, προκάλεσε, όπως ήταν επόμενο, την αντίδραση των μαζικών φορέων της Ηπείρου. Αυτοί, με επικεφαλής την Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας, πραγματοποίησαν συζήτηση στα Γιάννινα, το 1997, με θέμα : ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΑ. Στο τέλος της συζήτησης συγκροτήθηκε ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΑ και εκδόθηκε ψήφισμα με το οποίο οι φορείς ζητούσαν:
α) Στο υπό αναθεώρηση Σύνταγμα να αναγράφεται ρητά ότι η διοίκηση και η διαχείριση των Κληροδοτημάτων γίνεται σύμφωνα με τη βούληση των διαθετών, όπως αυτή διατυπώνεται στις συστατικές τους πράξεις (διαθήκες – δωρεές κ.λπ.),
β) Να εκσυγχρονιστεί η νομοθεσία για τα εθνικά κληροδοτήματα.
γ) Να εφαρμοστεί ο νόμος 1473/1984, άρθρα 37 και 47, για τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων.
Η Βουλή των Ελλήνων ικανοποίησε το πρώτο αίτημα της Επιτροπής Αγώνα για τα Ηπειρωτικά Κληροδοτήματα και κατά την αναθεώρηση του Συντάγματος πρόσθεσε στο άρθρο 109 παράγραφο 3, με την οποία προβλέπεται ότι ο "Νόμος ορίζει τη διοίκηση και τη διαχείριση των Κληροδοτημάτων, σύμφωνα με τη βούληση του διαθέτη".
Σε εφαρμογή αυτής της Συνταγματικής Διάταξης, το υπουργείο Οικονομικών συγκρότησε ειδική επιτροπή για τη μελέτη και τη σύνταξη σχεδίου νόμου του Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων".
Η ΔΙΑΘΗΚΗ ΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΔΩΝ
Η διαθήκη του Ζωσιμά είναι χαρακτηριστική της νοοτροπίας των Ηπειρωτών ευεργετών από τους οποίους αναστήθηκε κυριολεκτικά η Ελλάδα. Η αναγνώρισή τους είναι επιεικώς αισχρή από το σημερινό και παλαιότερο ελληνικό κράτος και μια απλή ένδειξη αποτελεί ο τρόπος διοίκησης των κληροδοτημάτων των Ηπειρωτών.
Σήμερα, το Ζάππειο διοικεί ένας κύριος Δομάγερ αντί να διοικείται πάντα από κάποιους άξιους Ηπειρώτες. Φυσικά, ούτε λόγος για τιμές και αναγνώριση.
Τα κληροδοτήματα, που τότε ήταν για το ελληνικό κράτος πολύ σπουδαιότερα σε οικονομική αξία από την αξία που έχουν τα σημερινά περίφημα δάνεια για να μην πτωχεύσουμε, είναι η σημερινή ελληνική βιτρίνα.
Με χρήματα αυτών των ευεργετών δημιουργήθηκαν το Ζάππειο και η γύρω από αυτό περιοχή, η Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο, το Πολυτεχνείο, το Αστεροσκοπείο, η Εθνική Βιβλιοθήκη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Καλλιμάρμαρο Στάδιο, οι Σχολές Ευελπίδων, ο Βοτανικός Κήπος, η Ριζάρειος Σχολή, το Βαρβάκειο Λύκειο, το Τοσίτσειο Λύκειο, το Αρσάκειο Ψυχικού, η Γεωργική Σχολή. Και εντέλει το θωρηκτό Αβέρωφ…
Στην Ηπειρο, τα χρήματα που διατέθηκαν ήταν ανάλογα και είχαν στόχο να βοηθήσουν την υποδουλωμένη ακόμα πατρίδα τους και με έργα ευποιίας και με βοήθεια σε πρόσωπα.
Η Ζωσιμαία Σχολή Ιωαννίνων ξεπέρασε σε φήμη τα Ιωάννινα και μαζί της και τα αδέλφια Ζωσιμά που τη δημιούργησαν, με μία διαθήκη η οποία άφησε στα Γιάννενα πολλά περισσότερα.
Η ΔΙΑΘΗΚΗ ΣΤΟΥΣ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΤΟΥΣ
Οι Ζωσιμάδες ζούσαν σε ρωσική αυτοκρατορία στην πόλη της Νίζνα, σημερινή επικράτεια της Ουκρανίας. Η περιουσία τους ήταν τεράστια και την άφησαν με διαθήκη στους συμπατριώτες τους, γράφοντας χαρακτηριστικά:
"...Τελειώνοντας παρακαλώ και πάλι την ομάδα των κυρίων Επιτρόπων μου να παρασταθούν με χριστιανικό ζήλο και φιλάγαθη προθυμία, να εκτελέσουν και να εκπληρώσουν απαράλλακτα και ανελλιπώς όλα όσα ορίστηκαν σε αυτή τη διαθήκη και αποφασίστηκαν από μένα και είμαι πεπεισμένος ότι με τη συνετή διοίκηση και συμπαράστασή τους όλα θα λάβουν καλό και αίσιο τέλος. Για τους κόπους τους δε, ο Πανάγαθος Θεός που ανταμείβει όσους πράττουν το αγαθό, θέλει να τους επιβραβεύσει, όπως τους αξίζει στον παρόντα και στον μέλλοντα αιώνα.
Ιδού με τη βοήθεια της Θείας Χάριτος τελείωσα τη διαθήκη μου, γραμμένη σύμφωνα με τη δική μου γνώμη, θέληση και ευχαρίστηση. Ανακαλώντας κάθε άλλη προηγούμενη διαθήκη μου, ομολογώ ενώπιον Θεού και ανθρώπων ότι αυτή είναι η τελευταία κύρια και καθολική διαθήκη μου, υπογεγραμμένη με το ίδιο μου το χέρι, επικυρωμένη με τη σφραγίδα της Αδελφότητάς μου, επιβεβαιωμένη με τη μαρτυρία αξιόπιστων προσώπων, για να έχει την ισχύ και το κύρος σε κάθε καιρό και τόπο και ενώπιον κριτηρίου ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΣΤΗ ΓΗ, ώστε κανένας άνθρωπος ούτε όσα διέταξα να τα ΑΝΑΤΡΕΠΕΙ Ή ΝΑ ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΙΤΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΦΑΣΗ, αλλά όσα οι εκτελεστές μου πράξουν με την παρούσα διαθήκη μου να θεωρούνται ότι πράττονται από μένα τον ίδιο...".
Το κόλπο που εφευρέθηκε ήταν ο έλεγχος των εκτελεστών. Με μαγικό τρόπο, η Μητρόπολη Ιωαννίνων από το 1925 έως σήμερα, παράνομα και ανήθικα, με μια απλή γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, άλλαξε στην ουσία τη διαθήκη. Και στον Ερυθρό Σταυρό έκαναν το ίδιο, αλλά εκεί τουλάχιστον πήγαν σε δικαστήρια και πήραν δικαστικές αποφάσεις. Κακές μεν, αποφάσεις δε…
Η σημερινή διοίκηση της Μητρόπολης Ιωαννίνων έχει το λόγο να δικαιολογήσει, αν μπορεί, τη δική της σημερινή θέση.
paraskhnio

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου