Γιατί η δικαιοσύνη σπάει τώρα τον "κουμπαρά" του πλεονάσματος;
Οι αναφορές του πρωθυπουργού για την αδικία που υπόκεινται με τις μειώσεις στους μισθούς τους οι ένστολοι, πιθανόν ήταν προάγγελος.
1. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία...
κρίθηκαν αντισυνταγματικές αυτές οι μειώσεις στους ένστολους, δεν έπεσε ακριβώς σαν κεραυνός εν αιθρία στην κυβέρνηση που έσπευσε μέσω διαρροών να υπερθεματίσει να «διανείμει» μέρος του πλεονάσματος.
Είχαν προηγηθεί δεκάδες αναφορές για την αδικία που υπόκεινται οι δικαστές (επίσης ειδικά μισθολόγια) με τις μειώσεις στους μισθούς να φτάνουν το 60%. Αλλεπάλληλες οι αναφορές από κυβερνητικά στελέχη και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Μόλις χθες ο υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου, μιλώντας στη γενική συνέλευση της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών διεμήνυσε ότι «τόσο ο Πρωθυπουργός, όσο και ο αντιπρόεδρος της Κυβερνήσεως, είναι γνώστες αυτής της μεγάλης μείωσης και αντιλαμβάνονται την ανάγκη ανόρθωσης αυτής της αδικίας» υπογράμμισε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Η αποκατάσταση των ασυμμετριών» στον τομέα των αποδοχών των δικαστών δεν είναι παραχώρηση αλλά υποχρέωση της Πολιτείας και η Πολιτεία οφείλει να σεβαστεί την πρόσφατη απόφαση του Μισθοδικείου, που δικαίωσε τους δικαστικούς», είπε.
Το είπε το Μισθοδικείο
2. Το Μισθοδικείο δηλαδή ήδη με δυο αποφάσεις στις 17η Δεκεμβρίου 2013 έκρινε ότι οι απολαβές των δικαστικών λειτουργών πρέπει να επανέλθουν στο ύψος προ του δεύτερου Μνημονίου.
Αποφάνθηκαν ότι οι τρεις εξουσίες (εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική) είναι ισότιμες, άρα δεν μπορεί να υπάρχουν διακρίσεις, επεσήμαναν ότι οι συνολικές περικοπές στις αποδοχές των δικαστικών λειτουργών είναι άνω του 50% και ξεπερνούν τα ανεκτά όρια περικοπών λόγω της οικονομικής κρίσης και ότι παραβιάζεται η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Αντίθετα μια τρίτη έκρινε ότι οι μειώσεις των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών υπό τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες είναι ανεκτές και δεν παραβιάζουν καμία συνταγματική διάταξη. Λίγες ημέρες αργότερα, στις 30 Δεκεμβρίου, το Μισθοδικείο έκρινε αντισυνταγματικές τις συνεχείς μειώσεις των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών, καθώς και ότι οι δικαστές δικαιούνται, 25% φοροαπαλλαγή επί των ακαθαρίστων αποδοχών τους, όπως δηλαδή συμβαίνει και με τους βουλευτές.
3. Ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο η εισήγηση του γενικού επιτρόπου Επικρατείας Διονύση Λασκαράτου, ζητεί να κριθούν αντισυνταγματικές οι περικοπές στις αποδοχές όλων των συνταξιούχων που υπάγονται στα ειδικά μισθολόγια.
Εάν η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου «ακολουθήσει» την εισήγηση του κ. Λασκαράτου τότε θα επέλθει ανάγκη επιστροφής τουλάχιστον 100 εκατομμυρίων ευρώ στους συνταξιούχους των ειδικών μισθολογίων. Το χειρότερο σενάριο όμως για το Οικονομικό Επιτελείο της κυβέρνησης είναι να κριθούν αντισυνταγματικές οι περικοπές των μισθών των ειδικών μισθολογίων, όπως άλλωστε συνέβη και με εκείνους που υπηρετούν στα Σώματα Ασφαλείας. Εάν τελικά συμβεί αυτό τότε το ετήσιο κόστος του προϋπολογισμού θα ανέλθει στο 1,1 δισ. ευρώ.
4. Την περασμένη Παρασκευή το Δ' Τμήμα του Αρείου Πάγου, έκρινε αντισυνταγματικό το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ, όχι για λόγους που έχουν να κάνουν με την διαδικασία είσπραξης, αλλά για λόγους ουσίας αφού θεωρεί ότι θίγει τον πυρήνα του οικογενειακού ιστού, διαταράσσοντας ασύμμετρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ότι δηλαδή επιβάλλεται άκριτα χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η φοροδοτική ικανότητα. Το ΣτΕ είχε κρίνει συνταγματικό το χαράτσι ως μέτρο έκτακτης ανάγκης, αρά αν και η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου το κρίνει αντισυνταγματικό το θέμα θα επιλύσει το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο.
Γιατί τώρα;
Το ερώτημα είναι γιατί τώρα βγαίνουν σωρηδόν οι δικαστικές αποφάσεις κατά των μνημονιακών μέτρων; Γιατί είναι αντισυνταγματικές οι μειώσεις στα ειδικά μισθολόγια (ενστολοι, δικαστές, γιατροί ΕΣΥ, πανεπιστημιακοί) και όχι στους υπόλοιπους εργαζόμενους κυρίως δε στους ιδιωτικούς υπαλλήλους; Γιατί τώρα κρίνεται αντισυνταγματικό το χαράτσι τη στιγμή που έχει εισπραχθεί σχεδόν στο σύνολό του και ήδη έχει αντικατασταθεί με φόρο ακίνητης περιουσίας; Και κυρίως, πολλοί αναρωτιούνται, μήπως η δικαιοσύνη δεν άλλαξε ξαφνικά και δεν «ακούει» όπως λένε οι επικριτές της, αλλά απλώς συνεχίζει να ακούει καλά τα θέλω των κυβερνώντων; Ουδείς μπορεί να κρίνει με ασφάλεια. Το σίγουρο είναι ότι αυτές οι αποφάσεις «σπάνε» τον κουμπαρά του πλεονάσματος. Αν μάλιστα ακολουθήσουν και ανάλογες αποφάσεις του ΣτΕ για υποθέσεις, όπως η διαθεσιμότητα στο Δημόσιο και οι περικοπές στο εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων, τότε σίγουρα αλλάζουν εντελώς και οι οικονομικές ισορροπίες.
capital.gr
Οι αναφορές του πρωθυπουργού για την αδικία που υπόκεινται με τις μειώσεις στους μισθούς τους οι ένστολοι, πιθανόν ήταν προάγγελος.
1. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία...
κρίθηκαν αντισυνταγματικές αυτές οι μειώσεις στους ένστολους, δεν έπεσε ακριβώς σαν κεραυνός εν αιθρία στην κυβέρνηση που έσπευσε μέσω διαρροών να υπερθεματίσει να «διανείμει» μέρος του πλεονάσματος.
Είχαν προηγηθεί δεκάδες αναφορές για την αδικία που υπόκεινται οι δικαστές (επίσης ειδικά μισθολόγια) με τις μειώσεις στους μισθούς να φτάνουν το 60%. Αλλεπάλληλες οι αναφορές από κυβερνητικά στελέχη και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Μόλις χθες ο υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου, μιλώντας στη γενική συνέλευση της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών διεμήνυσε ότι «τόσο ο Πρωθυπουργός, όσο και ο αντιπρόεδρος της Κυβερνήσεως, είναι γνώστες αυτής της μεγάλης μείωσης και αντιλαμβάνονται την ανάγκη ανόρθωσης αυτής της αδικίας» υπογράμμισε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Η αποκατάσταση των ασυμμετριών» στον τομέα των αποδοχών των δικαστών δεν είναι παραχώρηση αλλά υποχρέωση της Πολιτείας και η Πολιτεία οφείλει να σεβαστεί την πρόσφατη απόφαση του Μισθοδικείου, που δικαίωσε τους δικαστικούς», είπε.
Το είπε το Μισθοδικείο
2. Το Μισθοδικείο δηλαδή ήδη με δυο αποφάσεις στις 17η Δεκεμβρίου 2013 έκρινε ότι οι απολαβές των δικαστικών λειτουργών πρέπει να επανέλθουν στο ύψος προ του δεύτερου Μνημονίου.
Αποφάνθηκαν ότι οι τρεις εξουσίες (εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική) είναι ισότιμες, άρα δεν μπορεί να υπάρχουν διακρίσεις, επεσήμαναν ότι οι συνολικές περικοπές στις αποδοχές των δικαστικών λειτουργών είναι άνω του 50% και ξεπερνούν τα ανεκτά όρια περικοπών λόγω της οικονομικής κρίσης και ότι παραβιάζεται η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Αντίθετα μια τρίτη έκρινε ότι οι μειώσεις των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών υπό τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες είναι ανεκτές και δεν παραβιάζουν καμία συνταγματική διάταξη. Λίγες ημέρες αργότερα, στις 30 Δεκεμβρίου, το Μισθοδικείο έκρινε αντισυνταγματικές τις συνεχείς μειώσεις των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών, καθώς και ότι οι δικαστές δικαιούνται, 25% φοροαπαλλαγή επί των ακαθαρίστων αποδοχών τους, όπως δηλαδή συμβαίνει και με τους βουλευτές.
3. Ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο η εισήγηση του γενικού επιτρόπου Επικρατείας Διονύση Λασκαράτου, ζητεί να κριθούν αντισυνταγματικές οι περικοπές στις αποδοχές όλων των συνταξιούχων που υπάγονται στα ειδικά μισθολόγια.
Εάν η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου «ακολουθήσει» την εισήγηση του κ. Λασκαράτου τότε θα επέλθει ανάγκη επιστροφής τουλάχιστον 100 εκατομμυρίων ευρώ στους συνταξιούχους των ειδικών μισθολογίων. Το χειρότερο σενάριο όμως για το Οικονομικό Επιτελείο της κυβέρνησης είναι να κριθούν αντισυνταγματικές οι περικοπές των μισθών των ειδικών μισθολογίων, όπως άλλωστε συνέβη και με εκείνους που υπηρετούν στα Σώματα Ασφαλείας. Εάν τελικά συμβεί αυτό τότε το ετήσιο κόστος του προϋπολογισμού θα ανέλθει στο 1,1 δισ. ευρώ.
4. Την περασμένη Παρασκευή το Δ' Τμήμα του Αρείου Πάγου, έκρινε αντισυνταγματικό το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ, όχι για λόγους που έχουν να κάνουν με την διαδικασία είσπραξης, αλλά για λόγους ουσίας αφού θεωρεί ότι θίγει τον πυρήνα του οικογενειακού ιστού, διαταράσσοντας ασύμμετρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ότι δηλαδή επιβάλλεται άκριτα χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η φοροδοτική ικανότητα. Το ΣτΕ είχε κρίνει συνταγματικό το χαράτσι ως μέτρο έκτακτης ανάγκης, αρά αν και η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου το κρίνει αντισυνταγματικό το θέμα θα επιλύσει το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο.
Γιατί τώρα;
Το ερώτημα είναι γιατί τώρα βγαίνουν σωρηδόν οι δικαστικές αποφάσεις κατά των μνημονιακών μέτρων; Γιατί είναι αντισυνταγματικές οι μειώσεις στα ειδικά μισθολόγια (ενστολοι, δικαστές, γιατροί ΕΣΥ, πανεπιστημιακοί) και όχι στους υπόλοιπους εργαζόμενους κυρίως δε στους ιδιωτικούς υπαλλήλους; Γιατί τώρα κρίνεται αντισυνταγματικό το χαράτσι τη στιγμή που έχει εισπραχθεί σχεδόν στο σύνολό του και ήδη έχει αντικατασταθεί με φόρο ακίνητης περιουσίας; Και κυρίως, πολλοί αναρωτιούνται, μήπως η δικαιοσύνη δεν άλλαξε ξαφνικά και δεν «ακούει» όπως λένε οι επικριτές της, αλλά απλώς συνεχίζει να ακούει καλά τα θέλω των κυβερνώντων; Ουδείς μπορεί να κρίνει με ασφάλεια. Το σίγουρο είναι ότι αυτές οι αποφάσεις «σπάνε» τον κουμπαρά του πλεονάσματος. Αν μάλιστα ακολουθήσουν και ανάλογες αποφάσεις του ΣτΕ για υποθέσεις, όπως η διαθεσιμότητα στο Δημόσιο και οι περικοπές στο εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων, τότε σίγουρα αλλάζουν εντελώς και οι οικονομικές ισορροπίες.
capital.gr
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου