Πέμπτη 14 Μαΐου 2009

Bάναυσες προσβολές του Συντάγματος!


Γράφει ο Βασ. Α. Κόκκινος,
Επίτ. Πρόεδρος του Αρείου Πάγου
------------------------------------------
Ευρύτερες συζητήσεις γίνονται για τη διαδικασία διώξεως Υπουργών και Υφυπουργών, το πότε υπάρχουν στοιχεία εναντίον τους, τον υπόχρεο προς διαβίβαση αυτών στη Βουλή, και την αντικειμενικότητα των αποφαινομένων Βουλευτών περί παραπομπής ή μη του κατηγορουμένου κ.λ.π.
Ως εκ τούτου, σκόπιμο είναι να επισημανθούν τα ακόλουθα:
Κατά το Σύνταγμα μόνον η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά διατελούντων ή διατελεσάντων μελών Κυβερνήσεως ή Υφυπουργών για αδικήματά τους, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Δίωξη δε, ανάκριση, προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά των άνω προσώπων και για τα αναφερθέντα αδικήματα, δεν επιτρέπεται χωρίς απόφαση της Βουλής. Αν στο πλαίσιο άλλης ανακρίσεως, προανακρίσεως ή προκαταρκτικής ή διοικητικής εξετάσεως «προκύψουν στοιχεία», σχετιζόμενα με τα ανωτέρω πρόσωπα και αδικήματα, διαβιβάζονται αμελλητί (χωρίς υπαίτιο βραδύτητα) στη Βουλή, όχι από εκείνον που τυχόν παρήγγειλε ή διέταξε νομίμως την ανάκριση ή προανάκριση κ.λπ., αλλά "από τον ενεργούντα αυτήν".
Ο τελευταίος, διαβιβάζων τα στοιχεία αυτά δεν έχει το δικαίωμα να ερευνήσει τη βασιμότητα και σοβαρότητα τούτων. Και ορθώς, διότι στην αντίθετη περίπτωση, η Δικαιοσύνη θα ήταν συνεχώς εγκαλουμένη, άλλοτε ως δήθεν υπερτιμώσα ασήμαντα στοιχεία που προέκυψαν και άλλοτε ως υποβαθμίζουσα σημαντικά τοιαύτα σκοπίμως.
Με την υπ' αριθμόν 6573/4060/26-6-2003 (ΦΕΚ'Α' 161) απόφαση της Ολομελείας της Βουλής, αντικαταστάθηκε το άρθρο 83 παρ. 1 του κανονισμού αυτής και ορίσθηκε, ότι "οι αιτήσεις των Εισαγγελικών Αρχών, για άρση της ασυλίας Βουλευτών, σύμφωνα με τα άρθρα 61 και 62 του Συντάγματος, δέον να υποβάλλονται στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο οποίος, μετά από έλεγχο, διά του Υπουργού της Δικαιοσύνης, θα τις υποβάλλει στη Βουλή".
Επακολούθησε η με αριθμό 4 από 24-12-2003 εγκύκλιος του τότε Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Δ. Λινού, κατά την οποία "για την ταυτότητα του λόγου μηνύσεις, εγκλήσεις ή άλλα στοιχεία, τα οποία έχουν σχέση με αξιόποινες πράξεις Υπουργών (86 του Συντάγματος και 1 και 4 του Ν. 3126/2003) πρέπει να υποβάλλονται με την άνω διαδικασία που τηρείται για τους Βουλευτές", ήτοι να υποβάλλονται στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και διά του Υπουργού της Δικαιοσύνης.
Η εγκύκλιος αυτή είναι προφανώς εσφαλμένη και ανίσχυρη, διότι ο Κανονισμός της Βουλής δεν είναι δυνατόν να καταργήσει ή τροποποιήσει συνταγματική διάταξη (άρθρ. 86 §2 εδ. β'), όπως και οι φοιτητές της Νομικής γνωρίζουν. Κατά συνέπεια η δικογραφία για την υπόθεση της Μονής Βατοπεδίου, εφόσον εκκρεμούσε σε προκαταρκτική εξέταση, ενεργουμένη από τον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών και εξ αυτής προέκυψαν στοιχεία κατά Υπουργών, έπρεπε να υποβληθεί από τον τελευταίο αμελλητί στη Βουλή και όχι στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
Ουδείς τούτων μπορούσε να αξιολογήσει τα στοιχεία αυτά.
Η αναπάντεχη άποψη του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ότι αρμόδιοι Υπουργοί προφανώς παραπλανήθηκαν είναι αδικαιολόγητη, αυθαίρετη και ανεπίτρεπτη.
Την εκτίμηση των άνω στοιχείων νομιμοποιούνται να κάνουν μόνον οι Βουλευτές. Αν και είναι δύσκολο – αν όχι αδύνατο – να ενεργήσουν ως ψύχραιμοι και αντικειμενικοί δικαστές την έρευνα πράξεων και παραλείψεων συναδέλφων τους, είτε διότι συνδέονται με αυτούς φιλικώς, είτε διότι είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν την πολιτική γραμμή του Κόμματός τους, είτε διότι η παραπομπή του κατηγορουμένου συμφέρει ή δεν συμφέρει αυτούς, όταν δι' αυτής επισπεύδονται οι εκλογές, είτε τέλος διότι υπόκεινται στον πειρασμό της προώρου αποκαλύψεως της απόψεώς τους στα ΜΜΕ για να προβληθούν.
Κατά συνέπεια, ορθότερο θα ήταν, η μεν ποινική δίωξη να αποφασίζεται από τη Βουλή, η περαιτέρω όμως έρευνα της υποθέσεως να ανατίθενται ευθέως στα όργανα της Δικαιοσύνης, που είναι αρμόδια για όλους τους άλλους πολίτες. Εξάλλου η απόφαση της Βουλής επί της υποθέσεως Παυλίδη, αλλά και οι προηγηθείσες δηλώσεις των αρχηγών των Κομμάτων της Αντιπολιτεύσεως, απεκάλυψαν μεγίστη έλλειψη σεβασμού προς το Σύνταγμα.
Ειδικότερα οι δηλώσεις των άνω αρχηγών, ότι οι Βουλευτές τους θα ψηφίσουν υπέρ της παραπομπής, αποτελεί βάναυση καταβαράθρωση της διατάξεως του άρθρου 60 παρ. 1 του Συντάγματος, κατά την οποία "οι βουλευτές έχουν απεριόριστο δικαίωμα της γνώμης και ψήφου κατά συνείδηση"!

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου