Ιδιαίτερη συναισθηματική φόρτιση συνοδεύει φέτος τον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου στον Πόντο, καθώς για πρώτη φορά μετά το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και την ελληνοτουρκική συμφωνία ανταλλαγής πληθυσμών, θα τελεστεί θεία λειτουργία στην ιστορική Μονή Σουμελά.
Για τους Πόντιους, ορθοδόξους Έλληνες και Ρώσους, η λειτουργία που θα τελεστεί από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, είναι μια μεγάλη στιγμή που πολλοί εύχονταν σε όλη τους τη ζωή να ζήσουν.
Οι ορθόδοξοι Πόντιοι, όπου κι αν βρίσκονται, έχουν συνηθίσει να στρέφουν τα βλέμματά τους τον Δεκαπενταύγουστο στην Παναγία Σουμελά, που επί αιώνες φύλασσε, στην κορυφή του βουνού στη Μάτσκα, πάνω από την Τραπεζούντα, την ιερή εικόνα της Παναγίας.
Φέτος, η τουρκική κυβέρνηση, δια μέσω του υπουργού Πολιτισμού, Ερτουγρούλ Γκιουνάι, έκανε δεκτό το αίτημα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου και έδωσε την άδεια να τελείται, ελεύθερα, κάθε χρόνο, η ορθόδοξη θρησκευτική τελετή, στην ιστορική μονή της Παναγίας του Όρους Μελά, που πλέον λειτουργεί ως μουσείο.
Προσκυνητές από όλο τον κόσμο και κυρίως από τη Βόρεια Ελλάδα, όπου έχει εγκατασταθεί το μεγαλύτερο μέρος των Ποντίων, σπεύδουν φέτος να τιμήσουν την Κοίμηση της Θεοτόκου στη Μονή Σουμελά. Εκεί όπου την τιμούσαν και οι πρόγονοί τους.
Στην περιοχή έχουν ήδη συρρεύσει και προσκυνητές από τη Ρωσία και τη Γεωργία, για να υπογραμμίσουν τους δεσμούς που τους συνδέουν με τη Μονή Σουμελά.
Ο μητροπολίτης Δράμας και επίσκοπος Τύχων του Πατριαρχείου Μόσχας θα συλλειτουργήσουν μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, σε μια λειτουργία που θα παρακολουθήσουν βουλευτές της ρωσικής Δούμας, της ελληνικής Βουλής, δεκάδες ανταποκριτές των ρωσικών, αλλά και των ελληνικών μέσων ενημέρωσης και αξιωματούχοι των ποντιακών οργανώσεων από όλο τον κόσμο.
Βαρθολομαίος: "Οι μωαμεθανοί σέβονται την εορτή της Παναγίας"
Την πεποίθησή του ότι ο μωαμεθανικός πληθυσμός της Τουρκίας δείχνει τον ίδιο σεβασμό με τους ορθοδόξους χριστιανούς προς την εορτή της Παναγίας, διατυπώνει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Σαμπάχ", που δημοσιεύεται την παραμονή της θείας λειτουργίας που θα τελεστεί στην ιστορική μονή Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα του Πόντου, 87 σχεδόν χρόνια μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και την παύση της λειτουργίας της μονής ως κέντρου χριστιανικής λατρείας.
"Στη μονή Σουμελά έδειξαν σεβασμό οι σουλτάνοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, συνεχίζοντας το σεβασμό που έδειξαν στο μοναστήρι οι προηγούμενοι χριστιανοί αυτοκράτορες", ανέφερε χαρακτηριστικά ο Οικουμενικός Πατριάρχης στη μεγάλης κυκλοφορίας τουρκική εφημερίδα.
Έκτακτα μέτρα ασφαλείας
Η Νομαρχία της Τραπεζούντας διαβεβαιώνει ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας για τον απρόσκοπτο εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου, ενώ ο δήμαρχος της Μάτσκα, Ερτουγλούλ Γκενς, παρότρυνε τους δημότες του "να ανοίξουν τα σπίτια τους και να φιλοξενήσουν τους χριστιανούς προσκυνητές".
Το ίδιο βράδυ, ο δήμαρχος θα παραχωρήσει επίσημο δείπνο ("Ιφτάρ Σοφρασί") στις τοπικές αρχές και στους υψηλούς επισκέπτες, στο οποίο έχουν κληθεί και μέλη ελληνικών ποντιακών σωματείων.
Από την άλλη πλευρά, από το Φανάρι και τα ποντιακά σωματεία γίνονται συστάσεις στους προσκυνητές να αποφεύγονται οι δημόσιες συνεστιάσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς από χθες άρχισε η ιερή για τους μουσουλμάνους νηστεία του Ραμαζανιού, ώστε να αποφευχθεί οτιδήποτε θα μπορούσε να εκληφθεί ως πρόκληση για το θρησκευτικό συναίσθημα του τοπικού πληθυσμού.
Άλλωστε, παραδοσιακά, το μοναστήρι, την ημέρα του Δεκαπενταύγουστου, επισκέπτονται και αρκετοί ντόπιοι, μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, που αποδίδουν θαυματουργές ιδιότητες στην πηγή, που κυλά από τους γρανιτώδεις βράχους, πάνω στους οποίους είναι χτισμένο το μοναστήρι.
Η θεία λειτουργία θα τελεστεί στον περίβολο του ναού, λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας του καθολικού. Οι άδειες που έχουν εκδοθεί για τους επισκέπτες, στους οποίους θα επιτραπεί η πρόσβαση στον περίβολο του ναού, είναι συνολικά πεντακόσιες. Οι μισές απ' αυτές θα διακινηθούν μέσω του Οικουμενικού Πατριαρχείου και οι άλλες μισές έχουν δοθεί στον Ιβάν Σαββίδη, που διοργανώνει το προσκύνημα από τη Ρωσία.
Οι επισκέπτες θα εισέλθουν στον περίβολο της μονής, φορώντας τις ειδικές κάρτες, ενώ οι υπόλοιποι θα παρακολουθήσουν τη Θεία Λειτουργία έξω από το μοναστήρι, όπου θα υπάρχουν γιγαντοοθόνες.
Μετά το πέρας της λειτουργίας θα επιτραπεί η είσοδος με τη σειρά και κατά ομάδες σε όλους όσοι επιθυμούν να προσκυνήσουν.
Η Πατριαρχική Λειτουργία στο Όρος Μελά θα μεταδοθεί από την ΕΤ3 στην Ελλάδα και δορυφορικά από τον δορυφόρο Hellas Sat στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.
Το Κ.Κ.Ε., οι μυστικές συμφωνίες με την Αλβανία και οι Τσάμηδες
-
Μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες και πολυσυζητημένες περιόδους της νεότερης
ελληνικής ιστορίας είναι αναμφίβολα τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου
αλλά κα...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ 12:52 μμ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανάρτηση "μιλάει" για τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία.
Το σχόλιό σου για το πώς και το πόσα έκλεψαν τα κόμματα, άστο για αργότερα.
Σήμερα ανήμερα Δεκαπενταύγουστου, χιλιάδες πιστοί σ’ όλη την χώρα θα σπεύσουν να προσκυνήσουν την χάρη της Παναγίας. Το ιερότερο πρόσωπο της ορθοδοξίας, δοξάζεται σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, αλλά και του εξωτερικού όπου υπάρχουν Έλληνες ομογενείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι τυχαίο, πως οι πιστοί έχουν μέσα από τις παραδόσεις τους, πολλούς τρόπους για να την χαρακτηρίσουν.
Η Παναγία είναι Αμόλυντη, είναι Ανθοφορούσα, είναι Ασπροφορούσα, είναι Γοργοεπήκοος, είναι Βλέπουσα, είναι Δεομένη, είναι Δακρυρροούσα, είναι Εγγυήτρια, είναι Διακονούσα, είναι Θαλασσομάχισσα, είναι Ελεούσα, είναι Κοσμοσωτήρα, είναι Ζωοδότρα, είναι Μαυρομαντιλούσα, είναι Ελευθερώτρια, είναι Hλιόκαλη, είναι Χρυσοπηγή, είναι Παντάνασσα, είναι Χρυσομαλλούσα, είναι Χρυσαυγή, είναι Κυρά των Αγγέλων, είναι Καθαρωτάτη, είναι Φανερωμένη, είναι Φωτολάμπουσα, είναι Πλατυτέρα, είναι Γερόντισσα, είναι Βρεφοκρατουσα, είναι Αρχοντοπαναγιά, είναι Γαλατιανή, είναι η Παναγιά των τσοπάνων και πολλά ακόμη για τους πιστούς.
Τα δύο βασικά κριτήρια, με τα οποία εκφράζονται τα ονόματα της Παναγίας, είναι ο τόπος, στον οποίο βρίσκεται η εικόνα και ο τρόπος που έχει γίνει η εικονογράφηση της.
Ως εκ τούτου, υπάρχει, η Παναγία η Κανάλα στην Κύθνο, η Παναγία Σουμελά, η Παναγία η Λιμνιά στη Λίμνη Ευβοίας, η Παναγία Κύκκου στην Κύπρο, η Παναγία η Ιεροσολυμίτισσα, η Παναγία η Αγιασώτισσα στην Αγιάσο του Ολύμπου και η Παναγία η Φοδελιώτισσα στο Φόδελε του Ηρακλείου Κρήτης.
Υπάρχουν, όμως, και άλλοι χαρακτηρισμοί που προσδιορίζουν το σημείο όπου βρίσκεται χτισμένος ο ναός, όπως: Παναγία Σπηλιανή, που βρίσκεται στο Πυθαγόρειο Σάμου αλλά και στη Νίσυρο, Παναγία Γκρεμιώτισσα που βρίσκεται στην Ιο, Παναγία Σαραντασκαλιώτισσα στον Μαραθόκαμπο Σάμου, Παναγία Θαλασσινή στην Ανδρο, που είναι χτισμένη σε βράχο μέσα στη θάλασσα, Παναγία η Κρεμαστή στην Ηλεία όπου η Μονή κρέμεται από έναν βράχο
Πάνω από χίλιες είναι οι ονομασίες που έχει η Παναγία. Εκατοντάδες είναι οι παραδόσεις και οι θρύλοι που ο λαός με τη βαθιά πίστη του, της έχει αποδώσει.
Η ύπαρξη αυτής της πλούσιας ονοματολογίας δεν σημαίνει απλώς, μια συναισθηματική σχέση του λαού με την Παναγία, αλλά κυρίως το γεγονός ότι μέσα από αυτόν τον πλούτο των ονομάτων επισημαινόταν η σημασία του προσώπου, για τη Σωτηρία του κόσμου.
Άλλωστε, και η γιορτή της Κοίμησης αυτό ακριβώς συμβολίζει, την καταπάτηση του Θανάτου. Γι αυτό και τιμάται ως το Πάσχα του καλοκαιριού και η προετοιμασία των πιστών αρχίζει από την 1η Αυγούστου με τη νηστεία που διαρκεί δεκαπέντε μέρες.